25 Temmuz 2011 Pazartesi

Tatilde, AVM'lerin yüzünü Arap turistler güldürdü

Son yıllarda okulların kapanmasının ardından zorlu üç ay geçiren İstanbul esnafının imdadına Arap turistler yetişti. Vizelerin kaldırılması ve Türkiye ile olan iyi ilişkileri fırsat bilen binlerce Arap, hem turizm hem de alışveriş maksadıyla İstanbul'u mesken tuttu. Hazır giyim sektörünün indirim sezonunda olmasının yanı sıra fiyatların bu ülkelere nazaran cazip olması turistleri alışveriş yapmaya sevk ediyor.

Arap turistin Türkiye'ye ilgisi yaz tatilini Ege ve Akdeniz'de geçiren İstanbulluları aratmıyor. Özellikle Mecidiyeköy ve Fatih gibi merkezî yerlerle yeni açılan büyük alışveriş merkezlerinde (AVM) adım başı Arap turiste rastlamak mümkün. Firmaların yaptığı yüzde 20-50 arasındaki indirimler yabancıların alım iştahını kabartıyor. Önceki sezonlarda İstanbul'da bu dönemde nüfusun azalmasından dolayı sıkıntı yaşayan esnaf, Körfez'den gelen ilgiyle birlikte alışveriş merkezlerinde yüzde 20-50'ye varan indirimlere giderek satışlarını artırmayı başardı. Alışveriş merkezlerinin yanı sıra perakende sektörlerinin Şişli, Taksim, Beyoğlu, Eminönü ve Sultanahmet'te bulunan cadde mağazaları da bu yoğunluktan nasibini alıyor. Yüzlerce mağaza sabah 09.00'dan akşam 22.00'ye kadar Arap turistlerle dolup taşıyor.


Suriye, Lübnan ve Ürdün başta olmak üzere birçok Ortadoğu ülkesiyle vizelerin karşılıklı olarak kaldırılması hem bölge insanının hem de Türk işadamlarının yüzünü güldürdü. Vizelerin kalkmasıyla söz konusu ülkelerle ticaret hacmi önemli oranda artış gösterirken, bölge halkının da turistlik gezilerle Türkiye'yi tanımasının yolu da açılmış oldu. Vizelerin kaldırılmasının etkisi en fazla Güneydoğu Anadolu'daki şehirlerde hissedilse de atılan adımdan en büyük ekonomik payı ise İstanbul alıyor. Son birkaç yıldan bu yana okulların kapanmasının ardından zorlu bir üç ay geçiren İstanbul esnafının imdadına Arap turistler yetişti. Vizelerin kaldırılmasını fırsat bilen binlerce Arap turist, hem turizm hem de alışveriş maksadıyla İstanbul'u mesken tuttu. Hazır giyim sektörünün önemli oyuncuları özelikle temmuz ve ağustos aylarında İstanbul'da turist sayısının ciddi oranlarda artış gösterdiğini belirtiyor. Ortadoğu ve Körfez ülkelerinin yanı sıra İran ve İsrail gibi ülkelerden de binlerce kişinin hafta sonlarını İstanbul'da geçirdiklerini aktaran yetkililer, özelikle sektörün indirim sezonunda olmasının yanı sıra fiyatların bu ülkelere nazaran cazip olmasının da turistlerin ilgisini çektiğinin altını çiziyor.

Sektör temsilcileri, özellikle yaz sezonu ürünlerinin satılması için şu sıralar yüzde 20-50 oranında indirim kolaylığı sağlıyor. Bazı mağazalarda ise indirim oranları yüzde 70'lere kadar çıkıyor. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Yılmaz Yılmaz, geçen yıla oranla bu yıl Arap turistlerde önemli oranda artış yaşandığına dikkat çekti. Yılmaz, özellikle perakende sektörünün önemli oyuncularının Taksim, Cevahir AVM, İstinye Park ve Bağdat Caddesi'ndeki mağazalarda bu ilginin somut olarak ortaya konulduğunu sözlerine ekledi. LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük de özellikle güney bölgelerinde bulunan mağazalarında Arap turistin ilgisini açıkça gördüklerini kaydediyor. Küçük, ilginin satışlara da yansıdığına dikkat çekerek, özellikle İranlı ve Suriyelilerin yoğun ilgisi olduğunun altını çiziyor.

Ramsey Marka Direktörü Zeynep Aksu ise, özellikle Cevahir AVM, İstinye Park ve Laleli'de bulunan mağazalarında Arap turist hareketliliğin açık bir şekilde izlenebildiğini ifade etti. Arapların alışverişlerde uzun kollu gömlek, takım elbise ve tişörte öncelik verdiği belirtildi. Alışverişlere aile üyelerinin tamamıyla çıkan Arap vatandaşlar, uğradıkları mağazalarda da yüklü miktarlarda alışveriş yapıyor.

Türkiye Arapların Avrupa'sı gibi

Turistik Otelciler İşletmeciler ve Yatırımcılar Birliği (TUROB) Başkanı Timur Bayındır da son birkaç yıldan bu yana ülkemize gelen Arap turistlerin sayısında önemli bir artış olduğuna dikkat çekti. Bayındır, buna gerekçe olarak da vizelerin karşılıklı kaldırılması, Başbakan Erdoğan'ın Davos'ta yaptığı 'one minute' çıkışı ve Türkiye'deki ürünlerin ülkelerine göre uygun fiyatta olmasını gösterdi. Bayındır, bir Türk için Avrupa ne ise Türkiye'nin de son dönemde Arapların Avrupa'sı konumuna geldiğini aktardı. Bayındır'ın verdiği bilgilere göre bu yıl Arap turistlerin ülkemize ziyaretlerinde yüzde 10'luk bir artış söz konusu. Ayrıca Arapların harcamaları da yıllık bazda 60 milyon Euro düzeylerinde. TUROB Başkanı, bu ilgiden sadece perakende gruplarının değil otel ve restoran işletmelerinin de etkilendiğinin altını çizdi.

Popüler Yayınlar

Markente RSS

RSS Takip Et Technorati Profile Add to Technorati Favorites Besserer Pagerank Türkçe İçerikli Web Siteleri
Sitetistik