28 Haziran 2011 Salı

Perakendede savaş başlıyor

Ülker perakende sektörünü iki koldan ablukaya aldı. Şok satın alan grup, sahibi olduğu Bizim mağazalarını da büyütmek için düğmeye bastı. 46 ilde 117 yeni Bizim açacak.
Şok’u alarak perakende sektöründe oldukça hızlı ve sürpriz bir çıkış yapan Ülker, hedefini büyük tuttu. Ülker’in atacağı adımlar perakende sektöründe taşları yerinden oynatacak.

2010 yılında ‘sürpriz ve iddalı yatırımlarımız olacak’ diyerek sinyalini verdiği yatırımların fitilini ateşleyen grup, Şok’un ardından toptan perakende markası Bizim’i de atağa geçirdi. Grup, Türkiye’nin dört bir yanını Bizim toptan satış mağazaları ile donatmak için harekete geçti. Balıkesir’den Ağrı’ya 46 ilde 117 noktada yatırım için arsa ve bina arayışına girdi.

Toptanda lider
Peki Ülker’in attığı bu adımlar ne anlama geliyor? Perakende sektöründe nasıl bir rüzgâr yaratacak? Ülker neden bu alanda büyüme hedefi koydu?
Tüm bu soruların cevabı, Ülker’in tüketici gözündeki gücünde saklı. Uzun zamandır gıdadan temizliğe kadar hızlı tüketim ürünleri sektöründe önemli satın almalara imza atan ve birçok markanın da ana dağıtıcısı olan Ülker, sahip olduğu bu gücü perakende sektöründe liderlik için kullanacak.
Ülker’in 80’in üzerinde markası bulunuyor. Markaları alt, orta ve üst gelir grubundan geniş bir kitleye hitap ediyor.
8 yıl önce kurduğu Bizim zinciri ile toptan pekande sektöründe lider. Bizim çatısı altında 54 ilde 111 mağazası bulunuyor. Yeni açmayı planladığı mağazalarla toptan mağazacılıktaki gücünü arttırırken, 70 ilde 1230 mağazası bulunan Şok’u satın alarak da toptandaki gücünü perakende de kullanarak büyüme yoluna gidecek.

Sıralama değişebilir
Şirketin her iki kanattan başlattığı bu büyüme perakende sektöründe değişimin habercisi. Türkiye’de büyüklüğü 187 milyar dolar olan perakende sektörünün içinde gıda perakendesinin büyüklüğü 96 milyar dolara ulaşıyor. Bu satın almanın perakendede sıralamayı da değiştirmesi bekleniyor. Pazarda 2010 yılı rakamlarına göre lider 6.5 milyar liralık cirosu ile BİM. Onu 6 milyar 365 milyon lira ciroyla Migros ve 2 milyar 445 milyonluk cirosu ile CarrefourSa izliyor. Uzmanlar sıralamanın bir iki yıl içinde değişebileceğine dikkat çekiyor. Çünkü cirosu 1.2 milyar lira olan Şok’un Migros içinden ayrılması ile birlikte BİM ile Migros arasındaki denge iyice açılırken, üçüncü sırada yer alan Carrefoursa’nın yeri de tehlikeye giriyor. Çünkü Ülker Grubu’nun perakendedeki cirosu Bizim Toptan ve Şok ile birlikte 2 milyar 650 milyon liraya yaklaşıyor.

Şok’u alan Gözde 10 proje için daha tetikte
Migros’un bünyesindeki Şok Marketleri, Bizim Toptan ile birlikte 600 milyon lira bedelle satın almak için anlaşan Gözde Finansal Hizmetler’in Genel Müdürü Atilla Kurama, satın alma işleminde özkaynak, yabancı ortak ve krediden oluşacak üçlü bir finansman modeli izleyeceklerini söyledi. Kurama, Gözde Finansal’ın bundan sonraki yatırımlarının finansmanında enstrüman çeşitliliğini arttırmak için de sukuk ihracı planladıklarını kaydetti. Yatırım konusunda önceliklerinin perakende, tarım-gıda, yenilenebilir enerji, gayrimenkul ve teknoloji sektörü olduğunu belirten Kurama, bu doğrultuda şu anda 10’a yakın projeyi incelediklerini vurguladı.

Mal alımını azaltacaklar
Perakende cephesi Şok’un satışını şimdilik sessizce izlemeyi tercih ediyor. Üretici bir grubun Şok’u almasından rahatsız olan yerel perakendecilerin toplantılarının ana konusu bu. Öncelikle Şok’un sektördeki büyüme hamlesini izleyecek olan sektör sonrasında Ülker’den yaptığı alımlarda azaltma yoluna gitmeyi bile düşünüyor. “Bu satın almayı çok etik bulmuyoruz” diyen Biçen Marketleri sahibi İhsan Biçen, şunları söyledi: “Ülker’i bu hale getiren biziz. Ama şimdi bizimle rakip oluyor. Yıllık anlaşma zamanında Ülker ürünlerinin payı yüzde 40’sa bunu yüzde 20’lere idirebiliriz” dedi.

Popüler Yayınlar

Markente RSS

RSS Takip Et Technorati Profile Add to Technorati Favorites Besserer Pagerank Türkçe İçerikli Web Siteleri
Sitetistik