Antalya’nın güçlü perakende zincirlerinden biri olan 1e1 Market büyümeye devam ediyor. Antalya’daki genel merkezinde bizi misafir eden 1e1’in Genel Müdürü Altan Vural, halkın güvenini kazanmış olan 1e1’in yine halkın desteği ile büyümeye devam edeciğini söyledi.
Altan Vural kimdir, Sizi ve 1e1 Market’i tanıyabilir miyiz?
22 yıldır perakende sektöründeyim. İş hayatına yine bir perakendeci olana Seven Eleven’da başladım. Daha sonra 11 yıl Migros, 8 yıl Opet ve 1 yıl kadar da yerel bir zincirde görev yaptıktan sonra Antalya merkezli 1e1 Market’in Genel Müdürü olarak buraya geldim. 1e1, 17 yıllık mazisi olan ve bir kez el değiştiren bir firma. İlk olarak Konya Seydişehir’de kurulmuş, daha sonra Antalya’ya gelmiş. 2005 yılında Yörükoğlu Grup, Gürler Grup, Duru Grup ve Bahar Tavukçuluk’un 2005 yılında ekonomik krize giren bir şirketi satın alarak ortaklık yapmış. 2009 yılına kadar Makro Market adıyla devam etmiş, 2009 yılından sonra 1e1 Market adını almış. Türkiye’de örnek alınması gereken bir ortaklığa imza atarak 4 farklı sektörden gelen firmanın kurduğu bir market, 1e1 Market.
İstanbul’dan Antalya’ya gelmek sizin için zor bir karar oldu mu?
Hayır, kesinlikle zorlanmadım. Biz perakendeciler olarak zaten zor şartlarda çalışmaya alışkın insanlarız. Buraya da tatil yapmaya değil çalışmaya geldim. Ben yurt dışı menşeli şirketlerde de yöneticilik yaptım. Dünyanın her yerinde perakendeciliğin aynı olduğunu çok rahatlıkla söyleyebilirim. Buraya geldikten sonra kendimi artık bir Antalyalı olarak görüyorum ve Antalyaspor maçlarını hiç kaçırmamaya özen gösteriyorum.
Antalya bir turizm şehri... Burada perakendecilik nasıl?
Antalya, turizmin dünya başkenti... Geçtiğimiz yıl Antalya’ya 11 milyon turist geldi. Antalya’da yaşayan 1 milyon 300 bin kişi olarak 11 milyon turiste hizmet ettik. Burada perakendecilik yapmak ne İstanbul ne de başka bir yerde perakendecilik yapmaya benziyor.
Turizm sezonunda cirolarınızda nasıl bir artış oluyor?
Geçmiş yıllardaki datalarımızı kontrol ettiğimizde yüzde 30-40 arasında bir artış sağladığımızı görüyoruz. Ayrıca biz geniş bir ürün yelpazesine sahibiz. Turistik bir bölgede olduğumuz için ürün yelpazemizi ona göre şekillendiriyoruz.
Yazın en çok hangi ürünler tercih ediliyor turistler tarafından?
Yazın aşırı su kaybından dolayı alkollü ve alkolsüz içecekler en çok sattığımız ürünler arasında oluyor.
Çalışma saatlerinizde bir değişiklik oluyor mu?
Yaz döneminde standart mağazalarımızı akşam 11’de kapatıyoruz ama turistlerin yoğun olduğu bazı bölgelerdeki mağazalarımız 24 saat müşterilerimize açık oluyor.
Bölgedeki diğer perakendecilerden farkınızı nasıl anlatırsınız?
Fiyat ve kalite önemli bir faktör ancak bence en önemli farkımız verdiğimiz hizmet kalitesi. Biz Antalya’da hizmet veren bir işletmeyiz. O nedenle Antalyalı gibi düşünüp onlar gibi yaşıyoruz. Vatandaşın ne konuştuğu ve ne düşündüğünü öğrenmek için bazen gideceğim yerlere otobüs kullanarak gidiyorum. Bizim en önemli farkımız ‘biz halkız’ dememiz. Toplum gibi düşünüyoruz. İşte bizi diğerlerinden ayıran en önemli özellik bu... Antalyaspor maçlarını hiç kaçırmıyorum. 07 kampanyası da yine bir maç esnasında aklıma geldi.
Nedir 07 kampanyası?
Her ayın 7’sinde 70 üründe yüzde 70’e varan indirim yapıyoruz. Yaptığımız kampanyalarla şehirdeki bazı sorunlara dikkat çekmek ya da kültürel faaliyetleri teşvik edici kampanyalar yapıyoruz. Bu kapsamda müşterilerimize bundan önceki dönemlerde Müze Kart verdik. Yaptığımız başarılı promosyonlarla bu yıl Türkiye Perakendeciler Federasyonu tarafından düzenlenen Yerel Zincirler Buluşuyor konferansında yapılan yarışmada Promosyon Yönetimi Kategorisi’nde birincilik ödülünü aldık. Tek mütevazı olmadığımız konu kampanyalar, çünkü biz kampanyaları gerçekten çok başarılı bir şekilde yürütüyoruz. Mesela ‘Nostaljik Günler’de sinema günlerimiz başlıyor. Eski günlerden kalan bir açık hava sineması özlemimiz vardı. Konyaaltı’nda belirli günlerde halkımızla beraber izleyeceğimiz sinema günleri düzenledik ve hayli olumlu geri dönüşler aldık.
Kampanyalarla birlikte cirolarınızı ne kadar artırdınız?
Perakendeciler olarak en çok ciroyu bayram arifeleri öncesinde yapıyoruz. Ancak uygulamaya koyduğumuz 07 kampanyasıyla birlikte en çok ciro yaptığımız gün sayısı yılda 14’e çıktı.
Yeni kampanyalar planlıyor musunuz?
1e1’in kampanyası bitmez. Çünkü kampanya düzenlemeyi seviyoruz. Antalya’da 1e1 dendiğinde akla ilk gelen şey kampanyadır. Emek veriyoruz ve ucuza satmak için çaba gösteriyoruz. Halkla iç içe olacak birçok projeye imza atmak istiyoruz. Bizi başarılı kılan da bireyle sağladığımız iletişim. Adımızın 1e1 olmasının temel sebeplerinden biride bu.
Kampanyaları nasıl belirliyorsunuz?
Biz 1e1 olarak 500 kişilik kocaman bir aileyiz ve arkadaşlarımızdan devamlı olarak projelerle ilgili fikirler gelir. Sürekli yıllık planlar yaparız. Kasım ayına kadar hangi kampanyayı yapacağımız ve hangi sloganla çıkacağımız belli.
Yılsonu hedefi 32 şube
1e1 Market olarak gelecekteki hedefleriniz nedir?
Ben göreve geldiğimde 20 şubemiz vardı. Şu an 30 şubemiz bulunuyor. Yılsonuna kadar mağaza sayımızı 32’e çıkarmayı hedefliyoruz.
Büyüme şekliniz satın almalarla mı olacak?
Biz şu an için satın almalarla büyümeyi tercih etmiyoruz. Büyüme modelimiz organik olacak.
Mağaza açacağınız lokasyonu nasıl belirliyorsunuz?
Öncelikle “Nerede olmalıyız?” diye kendimize soruyoruz. Sahada bulunan arkadaşlarımız çeşitli bölgelerde detaylı çalışmalar yapıyor, ondan sonra mağaza açıyoruz.
Antalya dışında yayılmanız sürecek mi?
Şu anda Bucak’ta, Burdur, Isparta il sınırları içerisinde mağazamız bulunuyor. Ayrıca sadece Antalya merkezde değil Antalya’nın hemen hemen her ilçesinde varız. Antalya sürekli büyüyen bir şehir olduğu için şubelerimiz Antalya’yı doyurmayacaktır.
Gelecek 5 yıllık planda hangi illerde olmayı hedefliyorsunuz?
5 yıllık bir plan yaptık. Her yıl 8 mağaza açmayı programımıza dahil ettik. Bu bağlamda çalışıyoruz. Burdur ve Isparta’da mağazamız açıldı. Akdeniz Bölgesi’nde Alanya-Fethiye arasında bulunan her yerde olmayı hedefliyoruz. Lokal bir market olacağız. Hedefimiz buranın en iyi yereli olmak.
Halka arz düşünceniz var mı?
Halka arz bir trend ama istemekle gerçekleşmiyor. Şirketlerin altyapısı, karlılık durumları, halka sunacağınız enstrümanlar çok önemli. 1e1 bu enstrümanlara sahip bir şirket.
Bu, gelecek yıllarda halka arzı düşünebilirsiniz demek mi?
Olmayacak diye bir şey yok, ticarette her zaman her şey değişebilir. Ama şu an için böyle bir düşüncemiz yok. Antalya halkı 1e1’e çok güveniyor. Biz de Antalya halkına çok değer veriyoruz.
Gelecek yıllarda 1e1’in ulusal ya da uluslararası perakendecilere satılması mümkün olabilir mi?
Her malın bir bedeli vardır. Ve o bedeli ödeyebilecek herkes o malı alır. İnsanlar oluşturdukları markalarla değerlerini artırarak ilerlemeli ve eğer bir ürün değerinden iyi para ediyorsa satmamanızın anlamı yoktur. Bu sektörde illa satmak ya da satın almak gerekmiyor. Yereller birleşip bir güç haline de gelebilir. Akdeniz’deki güçle Marmara’daki güç birleşir, daha büyük bir marka olur. Burada vizyon ve bakış açısı çok önemli. İnsanlar bence böyle algılamalı. ‘Küçük olsun benim olsun’ değil, ‘bizim olsun büyük olsun’ felsefesi bugün Avrupalının, Amerikalının uyguladığı felsefe. Bunu da ülke literatürüne kazandırmak lazım.
Sosyal sorumluluk projelerinizden bahseder misiniz?
Sosyal sorumluluk projelerine çok önem veriyoruz. Antalya Çocuk Esirgeme Yurdu’nda kalan 100 yavrumuzu 14 Nisan’da Antalyalı çocuklar ve aileleriyle buluşturduk. Beraber piknik yaptık ve çok güzel bir gün geçirdik.
Sektörün içinden biri olarak en büyük sıkıntınız nedir?
Sektörün birçok sıkıntısı var. Öncelikle Perakende Yasası çıkmalı. Yasa bir düzen oluşturur. Bu da önemli bir şey... Ama ‘yasa hepimizin hayatını değiştirecek’ demek maalesef mümkün değil.
Bu grubun farklı yatırımları olacak mı?
Bir alışveriş merkezi projemiz var. Yaklaşık 22 dönüm arazi üzerine iyi bir noktada yer alacak bir proje. Çalışmalarımız devam ediyor. Fizibilitemizi yaptık ve kısa süre içinde bunu hayata geçireceğiz.
Akdeniz PERDER’in kurulması yerelcilere ne gibi avantajlar sağlayacak?
PERDER’in bize sağlayacaklarının kanıtı artık önümüzde. Birlikte olmak her zaman faydalı... Geçmiş yıllara gittiğimizde bugün yerel perakendenin 2010-2011 yılının perakendesiyle farkını herkes bilir. Birbirimizden çok şey öğrendik. Hepimiz etkileşim ve iletişimle birbirimize çok şey öğrettik. Son toplantıyla yerel perakendenin zirvesine ulaştığımızı düşünüyorum.
Popüler Yayınlar
-
Hard discount’lar PL üzerine iki sebepten yoğunlaşır. Bunlardan ilki düşük maliyet, dolayısıyla düşük fiyata kaliteli ürün satabilmelerine o...
-
“Yüksek indirim" olarak açıklanabilecek bu felsefeyle, 1929 buhranından sonra ABD merkezli olarak doğan süpermarketçilik anlayışının gü...
-
Bim Market'leri her hafta düzenlemiş olduğu Aktüel Ürünler kampanyası Yoğun ilgi görmeye devam ediyor. Bim Market Her hafta Cuma gününde...
-
Perakende sektöründe kullanlılan terimler ve anlamları. 1+1 BEDELSİZ : Bir ürün alana aynı ürünün diğeri bedelsiz ( ücretsiz )3P: Price ( F...
-
Perakende de sık kullanılan kelimeler 1+1 BEDELSİZ : Bir ürün alana aynı ürünün diğeri bedelsiz ( ücretsiz )3P: Price ( Fiyat), Pr...