Güven Borça/Marka Uzmanı “Gerçek Marka Sayısı 500’ü Geçmez”
Doyuma Ulaşıldı
Şu an baktığımızda Türkiye’de, hemen her sektörde üretim kapasitesi ve marka olarak doyuma ulaşıldığını görüyoruz. Ana aktörler ve bir sürü başarılı olamamış marka var. Tabii yine de marka sayısı yeterli denilemez. Yeni markalar her zaman olacak.
Bakir Alan Kalmadı
Hazır giyimin belli alanlarında boşluklar bulunuyor. Örneğin yeterince ayakkabı markası yok. İç çamaşırı markası da yeterli değil. Gıda ve temizlikte ise marka sayısı çok fazla. O sektörlerde yeni marka oluşturmak riskli. Beyaz eşya ve mobilyada da fazla sayıda marka var. Markalaşma açısından bakir yer kalmadı. Teknoloji ile birlikte yeni alanlar gelişiyor. Markalar için de teknolojiye bağlı bir sürü alan açılacak.
Marka Kirliliği Var
Sonuçta Türkiye’de, 500 bine yakın marka tescil edilmiş olabilir ama ülkedeki gerçek marka sayısı 500’ü geçmez. Marka gücü olan marka az. Bu noktada daha fazla marka üretmek gereksiz. Çünkü özel sektör marka enflasyonu ve kirliliği yarattı. Yapılması gereken daha az sayıda markaya odaklanıp onları ulusal, bölgesel ve hatta dünya markası yapmak için uğraşmak.