Peter Fısk/Pazarlama Uzmanı “Türkiye’de Marka Çok Ama Güçlü Değiller”
Birkaç Güçlü Marka Var
Gelişmekte olan ülkelerde, aslında diğer gelişmiş ülkeler kadar marka var. Ancak bu markalardan sadece birkaç tanesi güçlü. Türkiye’de de problem aynı. Türkiye’yi ziyaret ettiğimde, çevre ülkelere kıyasla çok sayıda uluslararası marka kadar ulusal marka görüyorum. Ancak bu markaların birkaçı gerçek anlamda güçlü.
Birçoğu Anlamsız
Örneğin GSM sektöründe Turkcell, bankacılık sektöründe Garanti Bankası yeni yeni bir marka olarak büyük bir fikri ortaya koymaya başladı. Bunun yanında birçok Türk markası hala oldukça anlamsız. Bu aynı zamanda büyük bir fırsat da barındırıyor.
İş Dünyası Kritik Noktada
Türk iş dünyası, hızlı değişen dünyanın en kritik noktasında duruyor. Turkcell ve Garanti Bankası’nın yeni fırsatları nasıl yakaladığına ve kendilerini pazarda nasıl yeniden konumlandırdıklarına bakın. Bu konumlandırmayı hem coğrafi hem sektörel anlamda yapıyorlar.
Arçelik HAIER’den Öğrenebilir
Çin ve Hindistan’la kıyasladığımızda onlar da benzer zorluklar yaşadı. Ama bu konuda ciddi çaba gösterdi, para ortaya koydular. Haier gibi markalar, birkaç yıl öncesine kadar hiçbir anlam ifade etmezken şimdi hızlı büyüyen global markalar haline geliyor. Arçelik de bu deneyimden faydalanabilir.
Yeniden Yaratma Zamanı
Türk Hava Yolları’nın da AirAsia’dan öğreneceği bir şeyler olabilir. Markaları isim ve logo olarak düşünüyoruz, bu çok yanlış. İşe öncelikle stratejik amacı belirlemekle başlamak gerekiyor. Ardından sağlanan fayda ne olmalı, neyi daha farklı ve iyi yapabilirsiniz bunu ortaya koymalısınız. Şimdi Türk markaları için pazarlama perspektiflerini yeniden belirleme ve yeni dünyada kendilerini yeniden yaratma zamanı.