Baharattan 3,3 milyar dolar kazanıyor, Ülker'le isot üretecek
Dünyanın en hızlı büyüyen ekonomilerinden Türkiye, 3,3 milyar dolarlık cirosu ile baharatta lider olan Amerikalı McCormick'in de dikkatini çekti. Ülker Grubu ile yarı yarıya ortaklık modeliyle Türkiye pazarına giren şirketin dünya başkanı Alan Wilson, "Önceliği yerel tatlara verdiğimiz için Şanlıurfa'nın 'isot'u da bizim markamızla raflardaki yerini alacak." diye konuştu.
Baharat üretimi konusunda dünya devi Amerikalı McCormick, Ülker Grubu ile Türkiye pazarına girdi. Öncelikle buradaki yerel lezzetleri tüketiciyle buluşturmayı düşünen şirket, Şanlıurfa'nın 'isot'unu da üretecek. Kekik, fesleğen, defne ve kırmızıbiber gibi birçok baharatın dünyaya Türkiye'den gittiğini kaydeden McCormick Başkanı Alan D. Wilson, öncelikle yerel tüketicinin damak tadına uygun bir ürün yelpazesiyle piyasaya çıktıklarını kaydetti. Faaliyet gösterdikleri ülkelere satın alma yoluyla girmeyi tercih ettiklerini anlatan Wilson, birinci amaçlarının o ülkede pazar lideri olmak olduğuna dikkat çekti. Türkiye pazarında lider olmak için ülkenin en büyük gıda üreticisi Ülker Grubu ile işbirliğine giren şirket, satışlarının yüzde 60'ını Amerika'da gerçekleştiriyor.
Bu yıl 3,5 milyar dolarlık ciroya ulaşmayı hedefleyen şirketin yolu, Alan Wilson'ın Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ülker'le 3 yıl önce New York'ta tanışmasıyla değişmiş. Daha sonra iki şirket Türkiye pazarında hem üretip hem de satış yapmak amacıyla yüzde 50-50 ortaklıkla yeni şirket kurmuş. Murat Ülker'in kendileri gibi lezzet konusuna tutkuyla bağlı olduğunu belirten Wilson, Ülker tarafında herkesin ortaklıktan dolayı duyduğu heyecanın kendilerini de heyecanlandırdığından bahsetti. McCormick'in stratejik olarak benimsediği eşit hisseli ortaklık konusunda Ülker'in de hayli tecrübesi olduğunu anlatan Alan Wilson, iki tarafın da sektörde büyümek istediğini dile getirdi. 6 kişilik yönetim kurulunda yarı yarıya üye bulunurken şirketin genel müdürüne kadar tüm çalışanlar ise Türk olacak. İleride ketçap ve yemek sosları gibi diğer ürünler konusunda da ortaklık düşünebileceklerinin sinyalini veren Wilson, Türkiye gibi sürekli büyüyen bir pazarı görmezden gelmelerinin mümkün olmadığının altını çizdi. Birden fazla markayı bünyesinde barındıran şirket, Amerika'da 'Mccormick'i kullanırken İngiltere'de 'Schwartz'ı kullanıyor. Ancak kolay söylenebilir olduğu için Avrupa'da ve Türkiye'de 'Ducros' markasıyla raflardaki yerini alacak. Diğer taraftan, endüstriyel üretim de yapan şirket, Ülker ile tüketici ürünleri ayağında çalışırken, endüstriyel alanda Kütaş ile çalışıyor. 2 haftadır piyasada olan ürünü 1 ay içinde tüm pazara girmeyi hedefliyor.
100'den fazla ülke pazarında yer alan şirket, 20'den fazla ülkede de üretim yapıyor. Türkiye'nin dışında Çin, Hindistan, Endonezya, Meksika ve Güney Afrika'da da yarı yarıya ortaklık yoluyla yeni şirketler kuran McCormick, Polonya'nın pazar lideri bir üreticisini de satın alarak Doğu Avrupa ülkesine giriyor. McCormick'in 3 bini Amerika'da olmak üzere 9 bin çalışanı bulunuyor. Türkiye'de başta ülkenin damak tadına uygun ürünleri piyasaya süren Ülker Ducros markası, talep görmesi durumunda bu ürünleri bütün dünyaya göndermek istiyor.