29 Haziran 2011 Çarşamba

Perakende de sık kullanılan kelimeler

Perakende de sık kullanılan kelimeler
1+1 BEDELSİZ : Bir ürün alana aynı ürünün diğeri bedelsiz ( ücretsiz )3P: Price ( Fiyat), Product ( Ürün ), Profit ( Kar )

AKSİYON : Fiyat indirimi

ALAN KULLANIM BEDELİ : Süpermarketlerin ürünleri özel yerlerde teşhir etmeleri karsılığında firmalardan aldıkları bedel

ASSORTMENT : (Asorti ) Ürün ve mal çeşidi. Belirli bir firmaya ait satışa sunulan ürün grubu. Tekstilde aynı ürünün tüm bedenleri, numarlarına verilen ad.

AVM : Alışveriş Merkezinin kısaltılmışı.

B2B : Internet uzerinden kullanılan elektronik sipariş yöntemi.

BAKİYELİ-BAKİYESİZ ÇALIŞMA : Süpermarket tarafından tedarikçiye verilen sipariste herhangi bir ürün o anda stokta yoksa gönderilemez ve siparişi sıfırlanır. Süpermarket o ürünü tekrar sipariş etmek zorundadır.

BARKOD : (Bar code) Ambalaj üzerinde yer alan, ürünün fiyatı, niteligi ve üreticisini gösteren parelel çizgiler .

BENCHMARKİNG : Bir perakendecinin, muhtemelen rekabet içinde olunmayan başka bir şirketin işletmesini inceleyerek, örnekten öğrenmesi, kıstas alması

BEST SELLER : En iyi satan, en iyi satılan

BİLİZ ÇALIŞMA : Örümcek ağı şeklinde yayılarak bir çalışma rutu yapilmasi

BLİND GOODS : Körleme mallar - Sadece ve arada sırada fiyattan çok isteklerini karşılamakla ilgilenen müşterilere sunuldugu icin, normalden yüksek marja, sahip olabilen alısılmadık mallar

BUNDLED PRICING : (Demetleme Fiyatlandırma) Birkaç ürün yada hizmetin paket halinde satışa sunularak tek bir fiyat belirlenmesi.

CASH&CARY : Peşin ödeme & Tasi: Sadece peşin para ile alişveriş yapılan ucus ve toptan satis marketler.(Metro gibi)

CİRO PRİMİ : Firmalarin belirli bir kotayi tutturmalari halinde elemanlarina veya marketlere verdikleri cironun belirli bir yuzdesini olusturan bedel (Armagan&Tesvik)

CRM : Consumer Researcher Management-Müşteri ilişkileri Yönetimi-Tüketim Araştırma Yönetimi

ÇAPRAZ PROMOSYON : Bir mala baska bir ticari ürünün bandaj yapılarak bedelsiz verilmesi

DELİST : Marketlerin satış listesinde olan ürünü listeden çıkartıp, artık sipariş vermemeleri. (Satınalmacının enbüyük silahı)

DEPARTMAN ŞEFİ : Marketlerdeki ilgili departmanın sorumlusu, Genelde siparişi veren kişi

DİKEY SERGİLEME : Marketlerde aynı ürünü yukarda aşağıya olacak şekilde yerleştirilmesi

DİSCOUNT MAĞAZA : İndirim (ucuzluk) mağazaları (Bim gibi..)

DİSTRİBÜTÖR : Malın satış dağıtımını yapmak üzere yetkili bayii

EAN KOD : Uluslararası mal numaralama birliği tarafından ürünler için verilen 13 haneli çizgili kod sistemi

ECR : Efficient consumer response-Marketlerdeki bir tur stok planlaması, Elektronik veri ve lojistik planlaması

EDI : Elektronik veri transferi (Wallmart kullanıyor)

EMTİA : Mal, ürün

ENDÜSTÜRİYEL ÜRÜN : Kolili ürün. Toplu satış ürünleri

ENTEGRE PERAKENDE : Tüm perakende fonksiyonlarının bir arada olması

ENTERTAINMENT : Perakendede eğlence uygulaması, Özel belirli müşteriler, satıcılar ve dısarıdan gelen ziyaretcilere iş anlasmasının daha kolay bağlanması için yemek, içecek veya eğlence sunulması…

ETKİN TÜKETİCİ YANITI : Müşteri isteklerinin daha iyi, daha hızlı ve daha düşük maliyetli olarak yerine getirilmesi için ortak çalışma ile uygulanan etkin tüketici yanıtı yöntemi, tedarik zincirinin geliştirilmesi için işbirlikçi bir yaklaşımla tüketicilere en iyi değer, hizmet ve ürün çeşitlerinin sunulmasında tedarikçiler, dağıtımcılar ve perakendeciler tarafından kullanılan eşsiz bir inisiyatiftir.
Başka bir deyişle müşteri gereksinimlerinin mümkün olan en düşük maliyetle karşılanması için tüm lojistik zincir linklerinin birlikte çalıştığı, basit, hızlı ve müşteri odaklı bir sistemdir.ECR’ın temel hedefi, üreticiler ve perakendeciler arasında tedarik zinciri işbirliğinin geliştirilmesidir. Bu şekilde müşteri için uygun katma değer; ürün arzları, çeşitlilik, elde edilebilirlik ve fiyat bakımından sağlanmış olur.

EXCLUSIVE : Tek marka. Markette kendi kategorisinde tek çeşit olmak (Bir tur tekel)

FAALİYET DIŞI KAR : Mal ve hizmet satışı dışındaki gelir. Örnegin faiz geliri…

FACE : Raftaki her bir ürünün müşteriye bakan kısmı,yüzü

FACING : Rafta ürün yüzlerinin artırılması

FASON : Dışarıdan başka bir firmaya ürettirilen

FATURA ALTI : Uygulanan normal iskontolar haricinde ek olarak, KDV den hemen önce uygulanan iskonto uygulaması

FİFO : First in, First Out - ilk giren ilk çıkar- ürünün tazeliği açısından ilk gelen malın öncelikli satılması. Raftada buna göre düzenleme yapılır.

FİYAT ANALİZİ : Çesitli marketlerdeki kendi ve rakip ürünlerin fiyatlarını tabloya dökülüp karşılaştırma yapılması

FİZİBİLİTE : Karlılık hesabı

FMCG : Fast Moving Consumer Goods - Hızlı hareket gören tüketim ürünleri-(Çay, şeker, ekmek gibi…)

FOLDER : Marketlerin genelde giriş ve çıkış kısımlarında yer alan geniş ölçekli raflar yada teşhir yeri

FOOD-GIDA : Yiyecek ve içecek tüketim ürünleri

FORECAST : Bir ürünün gelecekte potansiyel satışının yada müşteriler tarafından kabul görüp görmeyeceğinin önceden tahmin edilmesi

FRANCHİSİNG : Bir üreticinin ürününün satıs veya dağıtımı için başka bir kişi veya firmaya verdiği ayrıcalık hakkı.

FULL-MARK : Mallarin fiyatinin %100 artirilmasi

GELENEKSEL PERAKENDECİLİK : Yıllar öncesinden bugüne yapılmakta olan, klasik perakende anlayışı. Bakkallar, Pazar esnafı, küçük esnaflar gibi.

GENERIC PRODUCT : Markasız ürün (Ucuz ürün)

GİRİŞ BEDELİ : Marketlerin rafta satışa sunulmak üzere listeleme yaptıkları ürünlere karşılık firmalardan barkod (ürün çeşidi) başına aldıkları bedel. Bu da bir faaliyet dışı kardır.

GONDOL: Marketlerdeki rafların en ön ve en arka taraflarına verilen isim. En öndeki gondol başıdır. Buraları ürünlerin sergilemeleri açısından stratejik önem taşır. Buralarda belirli bir dönem ürünün sergilenmesi sonucu bedel alınır.

GRAY (GRİ)MARKET : Az bulunan malların hızlı teslim koşuluyla ve normal piyasa fiyatlarının çok üzerinde satın alındıgı piyasa — Gerçek malların taklit veya sahtelerinin oldugu piyasa

GROS PROFİT : Brüt kar

GROSS MARKET : uygun fiyata satış yapan toptan satış imaji veren mağazalar

HACCP : Gıda güvenliginde sıfır hata sertifikası, kritik kontrol noktaları

HİPERMARKET : 2500 metrekare üzerindeki alana sahip perakende işletmesi

HİZMET BEDELİ : Marketlerin veya işletmelerin ürün giriş bedeli, ürün sergileme bedeli, bazı ciro primleri, yada baska bir neden karşılığında tedarikçi firmaya kestikleri faaliyet dışı kazanç faturası.

İKİNCİL SERGİLEME : Marketlerde raflardaki normal sergileme vede Kasa önleri veya Gondolların dışında aralarda ekstra sergilemeler veya sepetlerdeki sergiler.

İNSÖRT : Marketlerin belirli dönemlerde (Genellikle 15 günde bir) promosyona giren ürünlerini tanıtmak için çıkarttıkları basılı yayın (bülten)

İNSTORE : Marketler promosyona soktukları ürünlerden bazılarına insörtlerinde yer vermezler ancak market içindeki bir indirim olduğu için özel bir teşhir alanı verirler.

İNTERLAND : Satış bölgesi, satış alanı, satış sahası

İNVENT : işletmenin elindeki mallar, envanter, stok

KAMPANYA : Belirli bir dönem için uygulanan fiyat indirimi, aksiyon, promosyon aktiviteleri

KATEGORİ : Bölüm, sınıf, safha,raf bölümleri

KATEGORI YONETIMI : Marketlerin raf yeri verimliligini artirmak icin kullandiklari sistem

KAYDİ STOK : Bilgisiyar veya defterde tutulan stok kaydi

KEY ACCOUNT MANAGER : Anahtar musteriler Yoneticisi, Satinalma muduru ile direk gorusen yonetici

KONDÜSYON SÜRESİ : isletmelerin marketlere uyguladiklari indirimli fiyatlarin gecerlilik suresi

KONSEPT : Konu, Tema, Kavram

KONSİNYE : Firmalarin Mallarinin bedelini satildiktan sonra perakendeciden almalari

KÖRLEME SATIŞ : musterinin satinalmadan once pek inceleme yapmadigi , arada bir yapilan satislar

LANSMAN : bir urunun piyasaya yeni sunulmasi,piyasaya yeni tanitilmasi

LİFO : Last in First Out-son giren ilk cikar

LİSTE FİYATI (List price) : Bir katalogda yazılan ya da bir satış elemanı tarafından şirketin resmi ve nihai satış fiyatı olarak ifade edilen fiyat.

LOJİSTİK : urunlerin depolanmasi ve tasinmasi isleri (Nakliye ve Depolanma)

LOKOMOTİF ÜRÜN : Satisi hizli olan vede firmanin en iyi satilan urunu.Bu urunler firmanin diger urunlerin satisini da olumlu etkiler.

MARJ : Kar orani

MASS MARKET : Genellikle indirimli magazalarda dagitimi yapilan klasik urunler

MERCHANDISING : Mallarin sergilenmesi, tanitilmasi, paketlenmesi, promosyonu, aksiyonu, pop kullanimi, raf duzeni ve temizligi ve fiyatlandirilmasi da dahil olmak uzere, satisi artirici etkinliklerin tumu.

MEVSİMLİK İNDİRİM (Seasonal discount) : Düşük talep dönemlerinde gündeme getirilen fiyat indirimidir.

MEVSİMLİK MAL (Seasonal goods) : Satışları yılın içinde bulunulan dönemine bağlı olarak büyük dalgalanmalar gösteren mallar.

MİS : Market ici sorumlusu

NAMA ÇALIŞMA : Firmalarin mallarini satmak uzere bayilere verdikleri satis elemani.Firma mali bayiye satar ve bu satilan mallarin perakendecilere satilmasini nama satis elemani gerceklestirir.Bu elemanin ucretini firma karsilar.

MİKTAR İSKONTOSU (Quantitiy discount) : Büyük sipariş miktarlarında birim fiyatlarda yapılan indirimdir.

MÜŞTERİ BAĞLILIĞI (Customer loyalty) : Müşterinin belirli bir mağazadan satınalma konusunda gösterdiği sadakat.

MÜŞTERİ HİZMETİ (Customer service) : Alışveriş yaptıkları, satınaldıkları mallara değer katma amacıyla müşteriye sunulan bir dizi perakende satış aktivitesi.

MÜŞTERİ HİZMETLERİ DEPARTMANI (Customer service department) : Bir perakende işletmede müşteri başvurularını ve şikâyetlerini ele alan ve cevaplayan bölüm.

MÜŞTERİ İADELERİ (Customer returns) : Müşterilerin hasarlı, kusurlu olması veya uygun olmaması nedeniyle geri getirdikleri malların miktarıdır.

MÜŞTERİ SATINALMA SÜRECİ (Customer buying process) : Bir müşterinin bir mal veya hizmet satınalırken geçirdiği aşamalardır. Bunlar; ihtiyacın hissedilmesi, bilgi araştırma, alternatiflerin değerlendirilmesi, seçim, satınalma ve satınalma sonrası

NAKİT İSKONTOSU (Cash discount) : Müşterilere nakit ve peşin ödemeleri karşılığında daha düşük fiyat uygulamak.

NO NAME : isimsiz urun

NON FOOD-GIDA DIŞI : Beyaz esya ve diger gida disi urunler

OLGUNLUK AŞAMASI (Maturity stage) : Ürünün yaşam evrelerinden ürün satışlarındaki artışın durduğu, kararlı kaldığı ve giderek azalmaya başladığı dönem.

OPERASYONEL KAR : Ticari faaliyetten elde edilen kar

ORGANİZE PERAKENDE : Belirli bir sistem ve disiplin icinde calisan, organizasyonlarini tamamlamis, herseyin kayitli oldugu supermarket,hipermarket veya zincir marketler

OUTLET : urunlerin fabrika cikis fiyatlari ile satildigi magazalar

OUTSOURCING : Daha önce çalışanlar tarafından şirket içinde yürütülen faaliyetlerin etkinlik, hız, kalite, maliyet gibi nedenlerle dışarıdaki daha küçük işletmelere sözleşmeyle aktarılmasıdır.

OVER STOCK : Stok fazlası

ÖN SİPARİŞ (Advance order) : İstenen sevkiyat zamanından çok daha öncesinde verilmiş sipariş. Gerçek satınalma sezonundan önce verilen ön sipariş satıcının işlerinin durgun olduğu sezonda ana kazanç sağladığı için daha düşük fiyat avantajı yaratır.

ÖSM: Ozel Sozlesmeli musteriler

P.O.P : Point of Purchase,point of sale.Satis veya satinalmanin noktalandigi magaza lokasyonu, satis noktasina yerlestirilen ic sergileme,vitrin sergilemesi icin kullanilan malzemeler

PALET : Depolarda kolili mallarin uzerlerine kondugu tahta veya plastik tasiyicilar

PAZAR (Market) : Belirli bir ürünü ya da hizmeti satın alma arzusuna ve gücüne sahip kişiler ve kurumlar.

PAZAR (PİYASA) FİYATI (Market price) : Müşteri tarafından gerçekte ödenen fiyattır.

PAZAR GELİŞTİRME STRATEJİLERİ (Market growth strategies) : Mevcut ürünleri yeni müşterilere satarak büyümeyi amaçlayan stratejiler.

PAZAR PAYI (Market share) : Bir organizasyonun ürünlerinin satışının aynı ya da benzer ürünlerin tüm satışına oranlanması - (yüzde değer olarak ifadesi).

PAZAR POTANSİYELİ (Market potential) : İncelenen pazarda beklenen toplam talep. Belirli bir dönemde, belirli bir düzeyde pazarlama aktivitesi ile belirli bir segmentte müşterilerin satın alabileceği toplam ürün miktarı.

PAZAR TESTİ (Market test) : Bir ürünün deneme amaçlı olarak sınırlı sayıda pazara sürülmesi.

PAZARA NUFUS ETME STRATEJİLERİ (Penatration strategies) : Bir organizasyonun mevcut ürünlerinin daha fazlasını mevcut müşterilere satarak büyümeyi amaçlayan stratejiler.

PAZARLAMA KARMASI (Marketing mix) : Pazarlama yöneticisinin kontrolünde olan ve hedef pazardan arzulanan tepkiyi elde etme amacıyla kullanılan pazarlama değişkenleri. Ürün, fiyat, yer ve tutundurma dörtlüsünü içeren stratejilerin birleşimidir.

PAZARLAMA PLANI (Marketing plan) : Belirli bir hedef pazara ulaşmak için tasarlanan belirli bir strateji.

PAZARLAMA VERİMLİLİĞİ (Marketing productivity) : Pazarlama performansının yapılan tüm maliyetlere oranlanması.

PDE : Promosyon Destek Elemani

PENETRASYON : Urun bulunurlugu,girilmis pazarlar,urun yayginligi

PENNY MARKET : Ucuz mal satan ufak marketler

PERFORMANS : Aksiyon, promosyon ve diger kampanyalarin verimliligi

PLANOGRAM : Sergileme plani,perakendecilikte mallarin magaza raflarindaki ideal sergisini tasarlamak icin kullanilan ve bilgiyasarda hazirlana grafik

PORTFOY : Bir firmanin yada satis elemaninin satis yapmakta oldugu veya yapabilecegi musteri listesi

PRİCE DİSTRİMİNATİON : Fiyat farklilastirmasi

PRESTİJ FİYATLANDIRMA (Prestige pricing) : Müşterilerin çok düşük olduğunu düşündükleri fiyatlarda satılan malları ve hizmetleri satınalmayacakları varsayımına dayanan bir fiyatlandırma sistemi.

PRİVATE LABEL : Ozel marka, Firmalarin marketler icin urettigi ve sadece o markette satilan vede genellikle o marketin ismiyle isimlendirilen urunler.

PRODUCT DİSTRİMİNATİON : Urun farklilastirmasi

PROMOSYON : Satis destegi, tanitim. Urunun satisini artirmak amaciyla gerceklestirilen vede satis tesvik edici faaliyetler.

PROSÜDÜR : Kural, sistem sarti

QUARTER : Satista 3 aylik donem, ceyrek donem

REALİZE ETMEK : Gerceklestirmek

REEL STOK : Raftaki gercek stok miktari

RETAIL : Perakende

RFID : Radio Frequency identification, Turkiyede su anda olmayan ancak ilerki donemlerde uygulamasi beklenen elektronik tuketici takip sistemi.Urunler uretiminden nihayi tuketimine kadar elektronik sinyallerle takip edilerek,tuketici davranislari izlenecek.

ROUTE (RUT) : Satis,tahsilat veya siparis gibi nedenlerle ugranilacak musteri noktalarinin yol guzergahi.

RPT : Repeat purchasing, tekrarli satinalma

SABİT GİDERLER(Fixed costs) : Belirli bir zaman diliminde satış hacmi ne olursa olsun değişmeyen harcamalar.

SABİT VARLIKLAR(Fixed assets) : Nakde çevrilmesi bir yıldan daha uzun süre gerektiren varlıklar.

SATICININ PAZARLIK GÜCÜ (Bargaining power of vendors) : Belirli sayıda satıcının belirli bir pazarda satılan malları kontrol edebilme derecesi.

SATINALMA DAVRANIŞI (Buying behaviour) : Müşterilerin bir mal veya hizmet satınalırken yerine getirdikleri aktiviteler.

SATINALMA GÜCÜ (Purchasing power) : Bir müşterinin satınalımlarda bulunabilmesi için sahip olduğu finansal kaynaklar.

SATINALMA KOŞULLARI (Terms of purchase) : Satıcıyla yapılan bir satınalma anlaşmasında söz konusu olabilecek indirimler, taşıma maliyetleri vb. koşullardır.

SATINALMA SÜRECİ (Buying process) : müşterilerin mal veya hizmet satınalımlarında geçirdikleri aşamaların tümü.

SATIŞ ALANI (Selling space) : Ürünlerin sergilenmesi, satış personeli ile müşteriler arasındaki etkileşimin gerçekleşmesi ve ürünün etkili sunumu için ayrılan alan.

SATIŞ ANALİZİ (Sales Analysis) : Şirketin tüm satış verilerinin biraraya getirilmesi, sınıflandırılması, karşılaştırılması ve üzerinde çalışılmasıdır.

SATIŞ KOŞULLARI (Term of sale) : Müşterilerle yapılan bir satış sözleşmesindeki değişiklik için ek ödemeler, teslimat, satış sonrası ve geri alma politikası ve benzeri koşullardır.

SATIŞ KOTASI (Sales quota) : Satış çabalarını yönetmek ve satışçıları için kullanılan satış hedefi.

SATIŞ MALİYETİ (Sales costs) : Bir şirket tarafından bir hesap dönemi içinde satılan malları üretmek veya elde etmek için yapılan toplam maliyet.Satış planı (Sales plan): Satış amaçlarının ve stratejilerinin biçimsel olarak ifadesidir.

SATIŞ PRİMİ : Kotayi tutturmalari durumunda saticiya verilen odul

SATIŞ PROMOSYONLARI (Sales promotion) : Belirli bir zamanda bir mağazayı ziyaret etmesi ve/veya alışveriş yapması için tüketicilere ek değerler ve özendiriciler teklif eden ve belirli bir bedel karşılığında yaptırılan kişisel olmayan iletişim aktiviteleri.

SATIŞ SÜRECİ (Sales process) : Müşterinin satınalma kararını kolaylaştırmak için satış elemanının yerine getirdiği bir dizi etkinlik.

SATIŞ VERİMLİLİĞİ (sales productivity) : Tipik olarak saatlik veya günlük satışlar olarak ölçülen satış elemanının etkinliği.

SATIŞCI (Salesman - salesperson) : Muhtemel müşterileri ve onların ihtiyaçlarını araştıran, firmanın satış politika ve prosedürlerine uygun olarak ürün ya da hizmetleri sunan, müşteriyi ikna eden, itiraz ve endişeleri ile başeden ve onu satın alma kararını vermesine yardımcı olan profesyonel iş insanıdır.

SECOND NAME : isimsiz,ikinci kalite urun

SEGMENT : Belirli bir yas gurubu,cinsiyet,sosyo ekonomik guruplara vede urun cinslerine gore mallarin kategorilere ayrilmasi

SEPET : Marketlerde ikincil sergileme alani olarak kullanilan sepet seklindeki teshir alanlari

SHOW ROOM : Firmalarin urunlerini sergiledikleri vitrinli marketler.

SİZE : urun cesidi

SPOT : Mallarin nakit para (Cash) karsiligi derhal teslim kaydiyle daha ucuza satilmasi

STAND : Marketlerde urunlerin teshiri icin ozel yapilan vede genelikle aksiyon,promosyon ve lansmanlarda kullanilan teshir malzemesi

STOK KREDİSİ : Firmalarin marketlere belirli limit dahilinde donem baslarinda opsiyon olarak verdikleri stok miktari

SÜPERMARKET : 1000-2500 metrekare alani olan perakende magazasi

SUPERVISOR : Bir isi denetlemek uzere yetki verilen kisi, genelde promosyon elemanlari, aksiyon elemanlari yada merch elemanlarinin takip ve denetimini yapan kisi.

SWİTCH LİSTİNG : Firmanin marketteki satisi az olan listeli bir urununu cikartarak yerine baska bir urununu bedelsiz veya daha uygun bir bedel karsiligi koymasi.

SWOT ANALİZİ : kurulusun guclu ve zayif yonlerini vede firsat ve tehditleri hesaplayan teknik

ŞİLİNG : urun guruplarini ozel bir plastik veya naylon ile sarilarak bir tur paketlenmesi

TANZİM : Sıraya koymak, sıralamak, dizmek, duzenlemek, tertiplemek

TANZİM TEŞHİR : Sirali ve tertipli bir sekilde urunlerin teshir edilmesi

TEDARİK YÖNETİMİ : Her urunun satis hizi ve raf stogunun kontrol edilerek otomatik olarak siparis olusturulmasi ve depoya iletilmesi, depolarin da siparisleri konsolide edip tedarikciye gonderirler

TEDARİKÇİ : Marketlere mal veren firmalar

TEK FİYAT PERAKENDECİ (One-price retailer) : Bütün ürünleri tek sabit bir fiyatla satışa sunan dükkan.

TEK FİYAT POLİTİKASI (One-price policy) Belirli bir dönemde bütün müşterilerin belirli bir mal için aynı fiyatı ödemesine yönelik fiyatlandırma politikasıdır.

TERMİN : Kosul,Bir urunu tanimlamak,isimlendirmek

TESTER : urun tanitim numunesi

TOPTANCI (Wholesaler) : Ürünlerin büyük miktarlarda satınalınmasını, depolanmasını ve fiziksel anlamda taşımasını gerçekleştiren ve daha küçük miktarlarda perakendeciler veya endüstriyel kullanıcılara yeniden satan bir ticaret kuruluşudur.

TUTUNDURMA (Promotion) : Pazarlama kanalının üyelerine, potansiyel müşteri ve tüketicilere ve kamuya dönük olarak yürütülen reklâm, kişisel satış, satış özendirme faaliyeti, tanıtma, ilan veya duyuru, tüketici ilişkileri ve halkla ilişkiler faaliyetleridir.

TUTUNDURMA FAALİYETİ (Promotional activity) : Bir markaya karşı psikolojik ve davranışsal kabul yaratabilme ve bunun sonucu, o markaya karşı pozitif bir imaj geliştirip marka bağımlılığını sağlayarak, hatırlatarak, onun yayılmasını da temin edebilmektedir.

TÜKETİCİ (Consumer) : Mal veya hizmetleri kendisi ve/veya ailesi için satın alan kişi.

TÜKETİCİ DAVRANIŞI (Consumer behaviour) : İçsel ve dışsal güçlerin insanların alışveriş etkinliklerini etkileme biçimi.

TÜKETİCİ HAREKETİ (Consumerism) : Bireyleri tüketici olarak sahip oldukları haklarını tehlikeye atacak uygulamalardan korumak amacıyla tasarlanmış ve hükümetler, işletmeler, sivil toplum kuruluşları ve benzeri bağımsız organizasyonlar tarafından yürütülen etkinliklerdir.

TÜKETİCİ KABUL SÜRECİ (Consumer acceptence process) : Yeniliğin (ihtiyacın) farkına varma, bilgi edinme, değerleme, deneme (mümkünse) kabul veya red safhasıdır.

TÜKETİCİ PROMOSYONU (Consumer promotion) : Bir mal veya hizmetin tüketicilerine yönelik satış artırıcı çabalar ve çekiciliği artırıcı etkinlikler

TÜKETİM ÜRÜNLERİ (Consumer goods) : Nihai tüketiciye satılan mallar ve hizmetler.

ULUSLARARASI PAZARLAMA (International marketing) : Ürünlerini ülke dışına satmayı amaçlayan pazarlama stratejilerini geliştirme ve bunların farklı ülkelerdeki uygulamalarını bütünleştirme süreci.

UPPER MASS MARKET : Fiyati ve kalitesi yuksek olan urunlerin satildigi piyasa

ÜRÜN BANDAJI : Raftaki urunlere bedelsiz urun yapistirilmasi (Bandaji)

ÜRÜN DELIST ETMEK : Ürün delist ürünün imalattan veya satıştan çekme, Ürün portföyünden silme.

ÜRÜN KODU : Urunlerin uzerindeki onlari tanimlaya kod

ÜRÜN YAŞAM EVRELERİ (Product life cycle) : Bir ürünün satış ve kârlılık tarihçesinde gözlemlenen ve dört dönemden oluşan yaşam süreci (giriş, gelişme, olgunluk ve gerileme).

VARYANT : urun cesidi

VİZYON : Etiket,kariyer,cevreX kuşağı (X Generation): 1965–1976 yılları arasında doğmuş ve bir kuşak olarak ortak davranışlar ve yaşam beklentileri sergileyen insanlar.Y kuşağı (Y Generation): 1977–1998 yılları arasında doğmuş ve bir kuşak olarak ortak davranışlar ve yaşam beklentileri sergileyen insanlar.

YAŞAM TARZI (Life style) : Bireysel müşterilerin veya ailelerin (hane halkının) yaşama, paralarını ve zamanlarını harcama tarzları, katıldıkları aktiviteler, içinde yaşadıkları dünya hakkındaki fikirleri, tutumları.

YAŞAM TARZI PERAKENDECİLİĞİ (Life style retailing) : Müşterilerin yaşama tarzlarına dayalı olarak geliştirilen perakende formatı.

YAŞLANMA : Bir malın stokta bulunduğu sürenin uzunluğu.

YATAY SERGİLEME : Marketlerde ayni urunun rafta bir kac yuz (Face) yatay seklinde yerlestirilmesi

YENİ ÜRÜN (New product) : Pazarlamayı yapan şirket için herhangi bir şekilde yenilik ifade eden ürün.

YENİDEN SİPARİŞ NOKTASI (Reorder point) : Yeni siparişin verilmesini gerektirdiği kabul edilen stok düzeyi.

YIL SONU GÖRÜŞMESİ : Firmalarla market satinalmacilarinin her sene yil sonunda calisma sartlarini gorusmeleri

YIL SONU PRİMİ : Belirli bir satis tutturmalari durumunda firmalarin marketlere verdikleri prim.Bu oran yil sonu gorusmelerinde belirlenir.

ZİNCİR MARKET : Birden fazla subesi olan marketler

ZONE PRİCİNG : Bolgesel fiyatlandirma

Popüler Yayınlar

Markente RSS

RSS Takip Et Technorati Profile Add to Technorati Favorites Besserer Pagerank Türkçe İçerikli Web Siteleri
Sitetistik