20 Temmuz 2011 Çarşamba

Çöp torbasıyla yola çıktı, ilk yılında fabrika kurup, 60 milyon liraya yöneldi

Samsunlu Ferhat Sucu, 16 yıl Unilever’in tüm kademelerinde çalıştı, sonra Doğuş Çay’a transfer oldu. Burada da 1.5 yıl çalışıp ayrılan Sucu, 2010 sonunda kimyasal dışı temizlik malzemeleri (çöp torbası, buzdolabı poşetleri) üretip Parex markasıyla pazarlamaya başladı. Kısa sürede bu alanda 210 farklı ürünle pazara yayılan şirket daha ilk yılında 60 milyon lira ciroya yöneldi.

BİRÇOK girişimci başarısını büyük şirketlerde profesyonel olarak çalışırken kazandıkları tecrübeye borçludur. Samsunlu Ferhat Sucu’nun öyküsü de bu konuda çok iyi bir örnek. Univeler’de tam 16 yıl çalıştıktan sonra Doğuş Çay’a transfer olan ve burada da bir aile şirketinde yönetim tecrübesi kazanan Ferhat Sucu, 2010 sonunda kendi şirketi Provel Tüketim Ürünleri San. Ve Tic. A.Ş.’yi (Provel) kurdu. Kimyasal dışı temizlik malzemeleri (çöp torbası, buzdolabı poşeleri v.b.) ürettirip yurt genelinde verdiği 41 distribütörlük kanalıyla pazarlamaya başlayan Sucu’nun şirketindeki hızlı çıkış işadamı Sabri Yiğit’in de (Digicom’un sahibi) dikkatini çekti. Yüzde 50’şer ortak olan ikili Çerkezköy OSB’de bir fabrika yatırımı da yaptı.


Makine mühendisiyim ama 

Şu anda Parex markalı 210 farklı ürünle yola devam eden Ferhat Sucu girişimciliğinin ilk yılında 60 milyon lira ciroya koşuyor. Sucu şöyle başlıyor öyküsünü anlatmaya:

“Samsunluyum, 1988’de üniversite eğitimi için İstanbul’a geldim. İTÜ Makine Mühendisliği’ni bitirdim ama Beko’daki 3 aylık staj dışında bu alanda çalışmadım. Mühendisliğin bana göre olmadığına karar verdim. 1993’te Unilever’e girdim. Satış departmanında supervisor olarak başladım, üretim dahil birçok pozisyonda çalıştım. Ankara ve İstanbul’da edindiğim iş tecrübesiyle Anadolu’yu gezdim. Küresel bir şirkette çalıştığım için çok iyi eğitimler aldım ve dünyayı da gördüm. 16 tam yıl Unilever’de çalışmak bana korkunç bir tecrübe kazandırdı. Aslında Unilever’den ayrılmayı pek düşünmüyordum ama Doğuş Çay’dan güzel bir teklif geldi. Satış ve pazarlama direktörü olarak oraya geçtim. Genel Müdür Yardımcısı oldum ama Unilever’deki kadar tatmin olamadığımı gördüm. 1.5 yıl kadar Doğuş Çay’da çalıştıktan sonra 31 Temmuz 2010’da ayrıldım. ‘Kendim ne yapabilirim’ diye düşünmeye başladım. Arkadaşlarla fikir alışverişine başladım. Aslında Doğuş Çay’da çalışmasaydım belki de kendi işimi kurma cesareti kazanamazdım. Unilever’de de üretimden, satışa çok geniş alanda ciddi tecrübe ve ülyke genelinde bir satış tabanı kazanmıştım. Müşteri portföyüm inanılmaz güçlüydü. Arkadaşlarım ‘Unilever yıllarında yaptıklarınının birazını kendi işin için yap, yeter’ dediler.”

Temizlik malzemeleri

Ferhat Sucu, sözlerini şöyle sürüdürüyor: “Bir ürün grubunda yeni bir marka oluşturup üretim, dağıtım ve satış organizasyonunu yaparak yola devam etmek için başladım. Datalarımız vardı, kimlerle nasıl rekabet edebileceğimi biliyordum. Ünilever’de uzun yıllar temizlik sektöründe ayrıca tecrübem olmuştu. Ben de kimyasal olmayan temizlik ürünlerine, (Çöp torbaları, temizlik bezleri, bulaşık eldivenleri, buzdolabı poşetleri) girdim. Çünkü bu alanda tüketicinin marka bağımlılğı çok zayıftı. Kimyasal tarafta devler vardı ve onların karşısına çıkmak akıllıca olmazdı. Şirketi kurduk, üretimi fason planladık. 2 ayda 81 il için 41 distribütörlük altyapısını kurduk. Benimle Doğuş’a geçen bazı arkadaşlar da yanıma geldi. 8 kişiyle başadık. Markamız Parex oldu. Aralık 2010’da lansmanımızı yaptık, pazara çıktık. Ocak ayından itibaren satışlar hızlandı. Perakende zincirleriyle anlaşmalarımızı yaptık. Metro, Carrefour, Kipa, Bizim, Real, Kiler derken 5 ayda 7 bin 200 perakende noktaya ürünlerimizi ulaştırdık. Yeni ürünler ekledik ve bu grupta 210 farklı ürüne ulaştık.”

İhracata başladık, Irak’ta anlaşma tamam

FERHAT Sucu, Parex olarak iç pazara odaklı çalışmalarına rağmen dış pazarları hep kontrol altında tuttuğunu anlatıyor: “Ben özellikle havayolu şirketlerinin dergilerine ısrarla ilan vermeye başladım. Bir süresonra ürün gruplarımızın tamamında özellikle Ortadoğu ülkelerinden ve Türk cumhuriyetlerinden talep gelmeye başladı. Bulaşık süngeri, temizlik bezi, streç filmler, buzdolabı poşetleri göndermeye başladık. İlk ciddi bayilik anlaşması için Irak ile masaya oturduk. Biz şu anda Digicom’un yatırım gücü ile Provel’in satış ve pazarlama ağını birleştirmiş durumdayız. Türkiye’deki ev bakım ürünleri pazarı yaklaşık 3 milyar TL’lik büyüklüğe sahip. Bunun yüzde 20’sini kimyasal olmayan temizlik ürünleri ve mutfak yardımcı gereçleri oluşturuyor. Bu iki kategorinin toplam pazar büyüklüğü 600 milyon TL civarında ve her yıl ciddi oranda büyüyor. Avrupa ile kıyaslandığında, daha gidecek çok yol var. Bugün ülkemizde 100 evin sadece 10’unda çöp torbası kullanılıyor. Ya da hâlâ tek bir bezle tüm evin temizliği yapılıyor.”

Sabri Bey ortaklık teklif etti fabrika yatırımı da yaptık

FERHAT Sucu, yer ve cam temizlik sistemlerine de girdiklerini belirtiyor ve ardından endüstriyel temizlik ürünleriyle otel, restoran, yemekhane, fabrikalar için de ürünler pazarlamaya baladıklarını anlatıyor. Mutfakta streç film, alüminyum folyo, fırın torbaları derken çalışan sayısının kısa sürede 56 kişiye çıktığını ciro hedefinin de 2011 için 60 milyon lirayı aştığınını söylüyor. Şu anda 7 üreticinin Parex markalı ürünler için imalat yaptığını kaydeden Ferhat Sucu, şöyle devam ediyor: “Bir süre sonra çöp torbası ve buzdolabı poşetleri üretimi için Digicom ile anlaştık. Bu konuda bir üretim tesisleri varmış. Kısa süre sonra şirketin sahibi Sabri Yiğit Bey ile ortaklığa giden bir yola girdik. Sabri Bey kendisi de bu alana girmek istiyormuş ve yüzde 50’şer ortaklık gerçekleşti. Şimdi birlikte Çerkezköy’de bir üretim yatırımı yapıyoruz. 7 bin metrekare kapalı alana sahip bir tesis oldu yakında kendimiz de üretime başlayacağız. Çöp ve budolabı poşetlerini orada üreteceğiz.

Kaynak | Sadi Özdemir | Hürriyet

Popüler Yayınlar

Markente RSS

RSS Takip Et Technorati Profile Add to Technorati Favorites Besserer Pagerank Türkçe İçerikli Web Siteleri
Sitetistik