Ürün portföyüne yeni ürünler ekleyerek Türkiye pazarındaki pazar payını daha da artırmayı ve dünya genelinde bilinen ve tüketilen bir marka olmayı hedefleyen Bağdat Baharat’ı Genel Müdür Yüksel Danacı ile konuştuk.
1960’lı yıllarda Ankara Samanpazarı’nda kurulan Bağdat Baharatları bugün neler yapıyor?
Türk damak tadına uygun yeni tatlar meydana getirebilmek amacıyla Ar-Ge çalışmalarımızı hızlandırmış durumdayız. Yakın zamanda yeni ürünlerle piyasadaki yerimizi daha da sağlamlaştırmak amacındayız. Yüzde 100 yerli sermayeye sahip markamızı daha da ileriye taşımak adına, sadece Ar-Ge değil, üretim, pazarlama, dağıtım ve diğer departmanlarımız büyük bir özveriyle işlerini yürütüyor.
İlk fabrika, 1989 yılında Sincan Organize Sanayi Bölgesi’nde kuruldu değil mi? Bildiğim kadarıyla Türkiye’nin ilk baharat fabrikası hatta. Üçüncü fabrika yatırımı ne durumda?
Evet, ilk fabrikamızı 1989 yılında kurduk ve söylediğiniz gibi Türkiye’nin ilk baharat fabrikasını kurmuş olduk. Kahramanmaraş’taki fabrikamız da kendi alanında Türkiye’nin ve tüm Ortadoğu’nun en büyük fabrikası. Sayısal verilere dayandırmak gerekirse, Kahramanmaraş’taki fabrikamız, günlük 100 ton sebze-biber kurutma ve 100 ton baharat işleme kapasitesine; Ankara Sincan OSB’deki fabrikamız ise, günlük 30 ton baharat işleme ve 250 bin adet ürün paketleme kapasitesine sahip. Üretim kapasitemizi yükseltmemiz, üretim teknolojileri konusunda en son gelişmeleri takip ediyor olmamızın bir sonucu.
Fabrikalarınızın lokasyonlarını neye göre belirliyorsunuz?
Fabrika kuruluş yerlerimizin belirlenmesinde birçok faktörü göz önünde bulunduruyoruz fakat bunlardan en önemlileri hammaddeye ve pazara yakınlık. Firmamızın ve ilk fabrikamızın kurulduğu yer olan Ankara, konumu itibarıyla Türkiye’nin dört yanına ulaşım ve dağıtım kolaylığı sağlayan bir bölgede yer alıyor. Kahramanmaraş’taki fabrikamız da, kırmızıbiber üretim alanlarına yakın konumu itibarıyla zamandan tasarruf sağlamamıza ve üretim kapasitemizin en üst sınırında üretim gerçekleştirmemizi sağlıyor.
Satış ve dağıtım ağı stratejileriniz neler? Toplamda kaç bölge müdürlüğünüz bulunuyor?
Türkiye’nin dört bir yanına yayılmış 16 bölge müdürlüğümüz bulunuyor. Bölge müdürlüklerimiz sayesinde, tüketici ihtiyaçlarını en kısa sürede karşılayabilecek yoğunlukta bir dağıtım ağı oluşturmuş durumdayız.
İhracat hedefleriniz neler?
Hali hazırda Avrupa ve Türk Cumhuriyetleri pazarlarında ihracatta bulunduğumuz ülkelerle olan ticari ilişkilerimizi daha da sağlamlaştırmak ve Türk damak tadına uygun baharatlarımızı, dünyanın birçok köşesinde tanıtabilmek en büyük hedefimiz. Yüzde 100 yerli sermayemizle kurduğumuz ve bugünlere getirmiş olduğumuz Bağdat Baharat’ı uluslararası arenada tanınan bir marka haline getirmek için, yerli pazardaki tüketicimizin ihtiyaçlarını göz ardı etmeden tüm dünyaya tanıtmayı amaçlıyoruz.
Yeni ürünler yolda
Ürün çeşitleriniz arasında neler bulunuyor? Geçtiğimiz yıl ürün gamınıza bitki çaylarını da katmıştınız. Ufukta yeni ürünler var mı?
Ürün kategorimizde, Türk damak tadına uygun birçok çeşidi barındıran baharat grubumuz, harç çeşitlerimiz, baharatı tüketicinin sofrasına en doğal haliyle getiren cam değirmen serimiz, yakın zamanda piyasaya sürmüş olduğumuz bitki çaylarımız ve mutfakların vazgeçilmezi pasta grubumuz bulunuyor. En yakın zamanda da yeni ürünlerimiz ve ambalajlarımızla raflarda yerimizi alacağız.
Baharat kullanımı Türkiye’nin hangi bölgelerinde yoğunlukta?
Damak zevki itibarıyla Türkiye, baharat tüketiminin üst düzeyde olduğu bir ülke... Bu durum pazarımız için büyük bir avantaj olmasına rağmen, sektördeki genel sıkıntı olan “merdiven altı üretim” perakende baharat pazarını bütünüyle küçülten en büyük sıkıntı. Hatta bu durum baharat tüketiminin en yoğun olduğu bölgelerde daha ciddi seviyede... Oluşturduğumuz ve bu noktadan sonra oluşturacağımız stratejilerle bu tür sağlıksız bir üretim şeklini sona erdirmek düşüncesindeyiz.
Bağdat Baharat kısa ve uzun vadede neler hedefliyor?
Kısa vadede ürün portföyümüze Türk ve dünya damak zevklerine uygun yeni ürünler ekleyerek Türkiye pazarındaki pazar payımızı daha da artırmak, uzun vadede ise dünya genelinde bilinen ve tüketilen bir marka olma hedefindeyiz.
Bu röportaj Market dergisinden alınmıştır.