1 Ağustos 2011 Pazartesi

Organize perakendenin Haziran tablosu

AMPD Perakende Endeksi sonuçlarına göre organize perakende sektörü ciroları Haziran 2011’de aylık yüzde 6 artış gösterdi. 2010 yılı Haziran ayındaki yıllık ciro gelişimi ise yüzde 9 olmuştu
AMPD Endeksi Haziran 2011 sonuçları yayınlandı. Endekse göre organize perakende sektörü ciroları Haziran 2011’de aylık yüzde 6 artış gösterdi. Yıllık bazda değişim de yüzde 5 oldu. 2010 yılı Haziran ayındaki yıllık ciro gelişimi ise yüzde 9 olmuştu.
2011’in ilk 6 ayındaki gerçekleşen ciro incelendiğinde, 2010 ilk 6 aya göre yüzde 8 artış gözleniyor. CNBC-e Tüketici Güven Haziran ayı endeksi, Mayıs ayı endeksine göre yüzde 2 düşüş göstererek 105,23 düzeyine geriledi. Haziran ayı Tüketici Güven Ön Endeksi daha sert bir düşüşe işaret ediyordu.

CNBC-e Tüketim Eğilim Endeksi hızlanarak düşüşünü devam ettirdi ve yüzde 11.3 gerilemeyle 117,78’e geldi. CNBC-e Tüketici Beklenti Endeksi yüzde 3 oranında bir artış ile 96,93 değerini aldı.
Haziran ayının geneline bakıldığında endeksteki düşüşün temel nedenleri olarak tüketicinin mevcut durum algısındaki bozulma ve tüketim eğilimindeki gerileme sıralandı. Özellikle tüketim eğilimindeki düşüş yılın ilk aylarında öne alınan talebin yerini gittikçe yavaşlayan bir tüketime bırakmaya başlayacağının işaretlerini daha net veriyor.


2011 yılı Haziran ayında 2003 Temel Yıllı Tüketici Fiyatları Endeksi’nde bir önceki aya göre yüzde -1,43 düşüş, bir önceki yılın Aralık ayına göre yüzde 3,43, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 6,24 ve on iki aylık ortalamalara göre yüzde 6,47 artış gerçekleşti.
2010 yılında kriz sonrası yakalanan yüksek büyüme oranları 2011 yılında yerini istikrarlı büyümeye bıraktı, sektör kriz öncesi büyüme hızını yakaladı. Sektör ciroları 2011 yılının ilk 6 ayında yüzde 8 büyüme ile önemli bir ivme yakaladı. Ancak tüketici güveninin verdiği sinyaller büyümenin önümüzdeki 6 ayda hız kesebileceğine işaret ediyor.
Gıda ve gıda dışı cirolar
Organize gıda perakendesi ciroları Haziran 2011’de bir önceki aya göre değişim göstermezken, yıllık değişim oranı yüzde 1 olarak gerçekleşti. Gıda perakendesi cirolarında ilk 6 aylık performans geçen yılın aynı dönemi ile kıyaslandığında, değişim oranı yüzde 1 oldu.
Gıda dışında ise aylık bazda yüzde 13 ve yıllık bazda yüzde 12 ciro artışı sağlandı. Yılın ilk 6 ayı 2010 yılının aynı dönemi ile kıyaslandığında ise bu oran yüzde 20 oldu.

Hazır giyim alt kırılımı incelendiğinde, cirolar aylık bazda yüzde 20 yükseldi. Yıllık bazda da cironun yüzde 14 arttığı görülüyor. İlk 6 aylık büyüme oranı yüzde 24 olarak gerçekleşti.
2011 yılının ilk 6 ayında tüm alt sektörlerde büyüme yaşandı, özellikle gıda dışından kaynaklı bir artış kaydedildi.
Metrekare endeksi
Organize perakende sektörünün satış alanı metrekare gelişimine bakıldığında, Mayıs 2011’e  göre yüzde 4 artış olurken, yıllık bazda da yüzde 15 artış gerçekleştiği görülüyor. Mağaza sayıları aylık bazda yüzde 2 artarken, yılın ilk 6 ayında ise yüzde 5 yükseliş kaydetti. Yıllık bazda artış ise yüzde 13 oldu.
Sektör yatırımlarını istikrarlı biçimde sürdürüyor. Yılın ilk 6 ayında faaliyete geçen 16 proje ile Türkiye’deki AVM sayısı 281’e yükseldi.
 

Gıda ve gıda dışı metrekareleri
Gıda metrekaresi gelişimine bakıldığında, Haziran 2011’de aylık değişim yüzde 1 olurken, yıllık yüzde 10 artış görülüyor. Mağaza sayıları ise yıllık bazda yüzde 15 artış gösterdi. Gıda dışı perakendede aylık yüzde 7, yıllık bazda yüzde 23 artış kaydedildi. Bu oran, 2010’un aynı döneminde yüzde 17 olarak gerçekleşti. Mağaza sayılarında ise yıllık yüzde 11 artış oldu. Yılın ilk 6 ayında açılan AVM’lere bağlı olarak, bu dönemde gıda dışında metrekareler yüzde 13, mağaza sayıları ise yüzde 5 artış kaydetti.
Hazır giyim alt kırılımında ise metrekareler aylık bazda yüzde 11 artarken, yıllık bazda ise yüzde 33 artış gerçekleşti. Mağaza sayıları ise yıllık yüzde 15 arttı. Sektör yılın ilk 6 ayında yüzde 19 büyüme ile tüm sektörün motoru oldu. Planlanan yatırımlar devam ederken, mağaza sayılarındaki artış da sürüyor. AVM projelerinin hayata geçmesi, özellikle gıda dışı perakendede satış alanlarını artırıyor.
Metrekare başına cirolar
Metrekare başına cirolar incelendiğinde, organize perakende sektörü Haziran 2011’de aylık değişim olmazken, yıllık bazda ise yüzde 2 oranında düşüş gerçekleştirdi. Metrekare gelişiminin ciro gelişiminden önde olması bu duruma yol açtı.


Gıda ve gıda dışı metrekare başına cirolar
Alt sektörler bazında incelendiğinde, aylık yüzde 2 düşüş yaşayan gıda perakendeciliğinde yıllık bazda yüzde 4 düşüş görülüyor. Gıda dışı perakendede ise metrekare başına cirolar aylık bazda yüzde 5 artarken yıllık bazda bu oran yüzde 4 oldu. Hazır giyim perakendesinde aylık ve yıllık bazda yüzde 6 olarak gerçekleşti. 
Haziran ayında gıda dışı perakendede yıllık verimlilik artarken, gıda perakendesinde bir önceki seneye göre düşüş yaşanıyor.
Sektör istihdamı
Türkiye’de genel işsizlik oranı 2011 Nisan döneminde, bir önceki yılın aynı dönemine göre 2,1 puan gerileyerek yüzde 9,9′a düştü. Organize perakende sektörü istihdamında Haziran 2011’de artış, aylık bazda yüzde 3, yıllık bazda yüzde 14 olarak gerçekleşti.



Gıda ve gıda dışı perakendede istihdam
Gıda perakendeciliğinde istihdam aylık ve yıllık bazda yüzde 1 arttı. Gıda dışı perakendesi ise aylık yüzde 3 oranında istihdam artışı yaşarken, yıllık bazda değişim yüzde 16 oldu. Hazır giyim perakendesi istihdamı ise aylık yüzde 4’lük artışa paralel olarak, yıllık bazda yüzde 27 artış gösterdi.
Organize perakende sektörü istihdam artış hızını yıllık işsizlik oranının üzerinde tutmayı sürdürüyor; ancak bir önceki yıla göre yavaşladı. Yılın ilk 6 ayında yüzde 8 artış sağlandı.
Fiş sayıları
Organize perakende sektörü fiş sayılarında, aylık bazda yüzde 2 artış olurken 12 aylık bazda yüzde 10 artış gerçekleşti. Yılın ilk 6 ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 7 artış yaşandı.
  


Gıda ve gıda dışı fiş sayısı
Gıda perakendesindeki 12 aylık fiş sayısı artışı yüzde 8 oranında olurken, aylık değişim yaşanmadı. Gıda dışında Haziran 2011’de aylık yüzde 13 artış, yıllık bazda yüzde 19 olarak gerçekleşti. Hazır giyim perakendeciliğinde fiş sayısında aylık yüzde 20 artış yaşandı. Yıllık bazda ise fiş sayısı artışı yüzde 30 düzeyinde.
Organize perakendede satışlarda yaşanan artış, fiş sayılarına da aynı oranlarda yansıdı. Fiş sayılarının artışı, organize perakende sektöründeki yılın ilk 6 ayında bir önceki yılın ilk 6 ayına göre yüzde 7 fiş sayısı artışı yaşandı.

Popüler Yayınlar

Markente RSS

RSS Takip Et Technorati Profile Add to Technorati Favorites Besserer Pagerank Türkçe İçerikli Web Siteleri
Sitetistik