Organize perakende sektörü ciroları Ağustos 2011’de aylık %5 artış gösterdi.
Organize Perakende Ciroları
Organize perakende sektörü ciroları Ağustos 2011’de aylık %5 artış gösterdi. Yıllık bazda değişim de %6 oldu. 2010 yılı Ağustos ayındaki yıllık ciro gelişimi ise %8 olmuştu.
2011’in ilk 8 ayındaki gerçekleşen ciro incelendiğinde, 2010 ilk 8 aya göre %10 artış gözlenmektedir.
CNBC-e Tüketici Güven Ağustos ayı endeksi Temmuz ayı endeksine göre yüzde 9,37 düşerek Ekim 2008 döneminden sonra aylık bazda en sert düşüşü göstermiş bulunuyor.
CNBC-e Tüketici Beklenti Endeksi yüzde 4,85 azalarak 88,57 değerini aldı.
CNBC-e Tüketim Eğilimi Endeksi yüzde 19,49 düşerek Kasım 2008’den bu yana en düşük değeri olan 87,37’e inmiş bulunmaktadır.
2011 yılı Ağustos ayında 2003 Temel Yıllı Tüketici Fiyatları Endeksi’nde bir önceki aya göre %0,73, bir önceki yılın Aralık ayına göre %3,75, bir önceki yılın aynı ayına göre %6,65 ve on iki aylık ortalamalara göre %6,24 artış gerçekleşmiştir.
Eylül 2010'dan bu yana hep pozitif değer alan TEPE, uzun zaman sonra ilk kez Temmuz 2011'de sıfırın altına düşerek 0,6 değerini almıştı. TEPE Ağustos 2011'de daha da düşerek -4 değerini aldı. TEPE bir önceki aya göre 3,4 puan, bir önceki yılın aynı dönemine göre ise 1,7 puan düştü.
Sektör ciroları 2011 yılının ilk 8 ayında %10 büyüme ile önemli bir ivme yakalamıştır. Ancak tüketici güveni ve tüketici beklenti endeksleri büyümenin önümüzdeki dönemde hız kesebileceğine, işaret etmektedir. Tüketim eğilimi endeksinin %20 düşüş ile 2009 krizi önceki seviyelere inmesi, perakende sektörü için uyarı sinyali niteliğindedir.
Gıda ve Gıda-Dışı Cirolar
Organize gıda perakendesi cirolarında Ağustos 2011’de bir önceki aya göre %2 artış olurken, yıllık değişim oranı da %2 olarak gerçekleşmiştir. Gıda perakendesi cirolarında ilk 8 aylık performans geçen yılın aynı dönemi ile kıyaslandığında, değişim oranı %3 olmuştur.
Gıda dışında ise aylık bazda %9 artış olurken yıllık bazda %13 ciro artışı sağlanmıştır. Yılın ilk8 ayı 2010 yılının aynı dönemi ile kıyaslandığında ise bu oran %21 olmuştur.
Hazır giyim alt kırılımı incelendiğinde, cirolar aylık bazda %14 artmıştır. Yıllık bazda ise cironun %16 arttığı görülmektedir. İlk 8 aylık büyüme oranı %28 olarak gerçekleşmiştir.
2011 yılının ilk 8 ayında Ramazan ayına bağlı olarak tüm alt sektörlerde büyüme yaşanmıştır. Yıllık bazda büyüme oranları bir önceki yılın altında seyretmesine karşın, yılın ilk 8 ayındaki büyüme, yıl sonu büyüme oranlarının 2010’un üzerinde olacağına işaret etmektedir.
Metrekare Endeksi
Organize perakende sektörünün satış alanı metrekare gelişimine bakıldığında, Temmuz 2011’e göre %2 artış olurken, yıllık bazda da %16 artış gerçekleştiği görülmektedir.
Mağaza sayıları aylık bazda %1 artarken, yılın ilk 8 ayında ise %9 yükseliş kaydetmiştir. Yıllık bazda artış ise %17 olmuştur.
Sektör yatırımlarını istikrarlı biçimde sürdürmektedir. Yılın ilk 8 ayında faaliyete geçen 24 proje ile Türkiye’deki AVM sayısı 289’a yükselmiştir.
Gıda ve Gıda-Dışı Metrekareleri
Gıda metrekaresi gelişimine bakıldığında, Ağustos 2011’de aylık değişim %2 olurken, yıllık %10 artış görülmektedir. Mağaza sayıları ise yıllık bazda %22 artış göstermiştir.
Gıda dışı perakendede aylık %2, yıllık bazda %25 artış kaydedilmiştir. Bu oran, 2010’un aynı döneminde %15 olarak gerçekleşmiştir. Mağaza sayılarında ise yıllık %12 artış olmuştur. Yılın ilk 8 ayında açılan AVMlere bağlı olarak, bu dönemde gıda dışında metrekareler %17, mağaza sayıları ise %7 artış kaydetmiştir.
Hazır giyim alt kırılımında ise metrekareler aylık bazda %3 artarken, yıllık bazda ise %36 artış gerçekleşmiştir. Mağaza sayıları ise yıllık %15 artmıştır. Sektör yılın ilk 8 ayında %25 metrekare büyümesi ile tüm sektörün motoru olmuştur.
Metrekare gelişimi 2010 yılının üstünde bir artış hızı ile gerçekleşmektedir, mağaza sayıları oranının daha düşük olması, 2011 yılındaki yatırımlarda mağaza başı metrekarelerin yükseldiğine işaret etmektedir.
Metrekare Başına Cirolar
Metrekare başına cirolar incelendiğinde, organize perakende sektörü Ağustos 2011’de aylık değişim %4 iken, yıllık bazda ise değişim %5 olmuştur.
Gıda ve Gıda-Dışı Metrekare Başına Cirolar
Alt sektörler bazında incelendiğinde, gıda perakendeciliğinde aylık değişim olmazken, yıllık bazda %1 düşüş görülmektedir. Gıda dışı perakendede ise metrekare başına cirolar aylık bazda %9 artarken yıllık bazda artış %16 olmuştur. Hazır giyim perakendesinde aylık bazda %11 ve yıllık bazda %26 artış gerçekleşmiştir.
Temmuz ayındaki düşüş trendi Ağustos ayında,, hazır giyim başta olmak üzere gıda dışı perakendede tersine dönmüş, metrekare başına verimlilik aylık ve yıllık bazda yükselmiştir.
Sektör İstihdamı
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, İşsizlik oranı Haziran döneminde, geçen yılın aynı dönemine göre 1.3 puan gerileyerek yüzde 9.2 oldu. Böylece Mayıs 2008’den beri en düşük değerini aldı.
Organize perakende sektörü istihdamında Ağustos 2011’de artış, aylık bazda %0,4 olurken, yıllık bazda %16 olarak gerçekleşmiştir. Yılın ilk 8 ayında istihdam %11 artmıştır.
Gıda ve Gıda-Dışı Perakendede İstihdam
Gıda perakendeciliğinde istihdam aylık bazda %4 ve yıllık bazda %12 artmıştır. Gıda dışı perakendesi ise aylık %1 oranında istihdam düşüşü yaşarken, yıllık bazda artış %16 olmuştur.
Hazır giyim perakendesi istihdamı ise aylık %0,3’lük düşüşe karşın, yıllık bazda %24 artış göstermiştir.
Yıllık %16 istihdam gelişimi ile organize perakende, Türkiye genelindeki işsizlik oranının %9,2’ye gerilemesinde önemli bir rol oynamıştır. Hazır giyim perakendesinde yaşanan mevsimsel dalgalanma, genel seyri etkilemeyecek düzeyde kalmıştır.
Fiş Sayıları
Organize perakende sektörü fiş sayılarında, aylık bazda değişmezken, 12 aylık bazda %9 artış gerçekleşmiştir. Yılın ilk 8 ayında da bir önceki yılın aynı dönemine göre %10 artış yaşanmıştır.
Gıda ve Gıda Dışı Fiş Sayısı
Gıda perakendesindeki 12 aylık fiş sayısı artışı %7 oranında olurken, aylık değişim %2 düşüş olarak gerçekleşmiştir.
Gıda dışında cirolara bağlı olarak Ağustos 2011’de aylık %8 artış, yıllık bazda %18 artış olarak gerçekleşmiştir. Hazır giyim perakendeciliğinde fiş sayısında aylık %11 artış yaşanmıştır. Yıllık bazda ise fiş sayısı artışı %30 oranında olmuştur.
Organize perakendede, Ramazan ayına bağlı olarak gıda perakendesi fiş başına ciroları yükselmiş, fiş sayıları gerilemiştir. Diğer alt sektörlerde ise fiş sayısı artışının aylık ve yıllık bazda sürmesi, tüketici harcamalarının kayıtlılığı açısından olumlu bir tablo çizmektedir.
Popüler Yayınlar
-
Hard discount’lar PL üzerine iki sebepten yoğunlaşır. Bunlardan ilki düşük maliyet, dolayısıyla düşük fiyata kaliteli ürün satabilmelerine o...
-
“Yüksek indirim" olarak açıklanabilecek bu felsefeyle, 1929 buhranından sonra ABD merkezli olarak doğan süpermarketçilik anlayışının gü...
-
Perakende sektöründe kullanlılan terimler ve anlamları. 1+1 BEDELSİZ : Bir ürün alana aynı ürünün diğeri bedelsiz ( ücretsiz )3P: Price ( F...
-
Bim Market'leri her hafta düzenlemiş olduğu Aktüel Ürünler kampanyası Yoğun ilgi görmeye devam ediyor. Bim Market Her hafta Cuma gününde...
-
Perakende de sık kullanılan kelimeler 1+1 BEDELSİZ : Bir ürün alana aynı ürünün diğeri bedelsiz ( ücretsiz )3P: Price ( Fiyat), Pr...