Deloitte'nin "Perakendenin Küresel Güçleri 2010" raporunda en büyük 250 perakende kuruluşu listesinin başında 401,2 milyar dolar ciroyla Wal-Mart yer alırken, 199. sıradaki Migros'un ardından BİM Mağazaları da 241. sıradan listeye girdi.
Raporda, sektörün küresel düzeyde toparlanma sürecine girdiği belirtilerek, 2008'de küresel perakende sektöründeki kuruluşların üçte ikisinin karlarının düşerken, zirveyi paylaşan 250 kuruluşun toplam cirosunun 3,8 trilyon doları bulduğu ifade edildi.
Önde gelen 250 perakende kuruluşunun 2008'de satışlarını yüzde 5,5 oranında artırarak yaklaşık 3,8 trilyon dolarlık iş hacmi yarattığı bildirilen raporda, 250 perakende kuruluşu arasında Wal-Mart'ın yine zirvedeki yerini korurken, yeni listede Migros ve BİM'in de yer aldığı kaydedildi.
En büyük 250 perakende kuruluşu listesinin başında 401,2 milyar dolar ciroyla Wal-Mart'ın yer aldığı belirtilen raporda, Wal-Mart'ı 127,9 milyar dolarla Carrefour ve 99 milyar dolar ile Metro'nun izlediği ifade edildi.
Önceki yıl 3 milyar 942 milyon dolar gelir elde ederek listeye 199. sıradan giren Migros Türk'ün yanı sıra, 2008'i 3 milyar 296 milyon dolar gelir ile kapatan BİM Mağazaları'nın da listede 241. sırada yer aldığı bildirildi.
İki kuruluşun gelirlerinin Ortadoğu bölgesi sıralamalarında da ağırlığını hissettirdiği ifade edilen raporda, mağaza sayısını yüzde 32 artıran BİM'in, Ortadoğu bölgesindeki perakende satışları itibariyle 5. sırada yer alan Migros'tan sonra 6. sırada geldiği, BİM'in aynı zamanda raporda yer alan "En Hızlı Büyüyen 50 Perakendeci" listesine 9. sıradan girmeyi başardığı, Migros'un da 25. sırada yer aldığı kaydedildi.
Karlılık azaldı
Raporda, 184 sektör temsilcisinin üçte ikisinin 2008'de karlılıklarının azaldığını ifade ettiği, 30 perakendeci firmanın zarar açıklarken, perakende sektöründeki karlılığın azalmasının hemen her coğrafya ve kategoride karşılaşılan bir durum olduğu belirtildi.
Avrupa'daki perakende şirketlerinin 2007'de yüzde 4,1 olan karlılık oranlarının önceki yıl yüzde 2,7'ye gerilediği, Kuzey Amerika'da ise perakende sektörünün karlılığının ortalama yüzde 3,6'dan yüzde 2,4'e düştüğü kaydedilen raporda, Afrika ve Ortadoğu'da karların yükseldiğine dikkat çekildi.
En büyük 100 perakendecinin gelirleri içinde internetten satışların payının toplam satışların "ancak" yüzde 6,6'sına ulaştığı kaydedilen raporda, gelişen pazarlarda faaliyet gösteren perakende zincirlerinin kendi bölgelerinde öne çıkmaya başlarken, birçoğunun rakipleriyle küresel pazarlarda mücadele edebilecek konuma geldiğinin ifade edildiği belirtildi.
"2009'da sektörün karlılığını geliştireceği kanısındayız"
Deloitte Türkiye Danışmanlık Sorumlu Ortağı ve Tüketim Endüstri Lideri Uğur Süel, yaptığı değerlendirmede, küresel perakendecilik sektörünün 2008'de çalkantılı bir yıl yaşadığını ifade etti.
Süel, "Satışlar yavaşlarken, karlılık birçok kesimde keskin şekilde düşüşe geçti. Ancak 2009 yılında küresel olarak ekonomideki hafif yükselişle birlikte bu sektörün de karlılığını geliştireceği kanısındayız. İnternet henüz perakende sektöründe önemli bir satış kanalı olamadı, ancak özellikle büyük markalar internetteki sanal topluluk ağlarını her geçen gün daha fazla kullanıyor. Bu yılki raporda, Migros'tan sonra Türkiye'den ikinci bir markanın, BİM'in de zirvedeki 250 şirket arasına katılmasını gurur verici bir gelişme olarak değerlendiriyoruz" dedi.
Deloitte'nin en büyük 250 perakende kuruluşu listesinde ilk 10'da yer alan firmalar, menşeileri, milyon dolar cinsinden 2008 ciroları ve 2003-2008 bileşik yıllık büyüme oranlarına şöyle sıralandı:
1- Wal-Mart ABD 401,244 9,4
2- Carrefour Fransa 127,958 4,3
3-Metro Almanya 99,004 4,8
4- Tesco İngiltere 96,210 12
5- Schwarz Unternehmens Treuhand Almanya 79,924 12,3
6- The Kroger Co. ABD 76,000 7,2
7- The Home Depot, Inc. ABD 71,288 1,9
8- Costco Wholesale Corporation ABD 70,977 11,2
9- Aldi GmbH & Co. Almanya 66,063 5,1
10-Target Corp. ABD 62,884 6,1
Popüler Yayınlar
-
Hard discount’lar PL üzerine iki sebepten yoğunlaşır. Bunlardan ilki düşük maliyet, dolayısıyla düşük fiyata kaliteli ürün satabilmelerine o...
-
“Yüksek indirim" olarak açıklanabilecek bu felsefeyle, 1929 buhranından sonra ABD merkezli olarak doğan süpermarketçilik anlayışının gü...
-
Perakende sektöründe kullanlılan terimler ve anlamları. 1+1 BEDELSİZ : Bir ürün alana aynı ürünün diğeri bedelsiz ( ücretsiz )3P: Price ( F...
-
Bim Market'leri her hafta düzenlemiş olduğu Aktüel Ürünler kampanyası Yoğun ilgi görmeye devam ediyor. Bim Market Her hafta Cuma gününde...
-
Perakende de sık kullanılan kelimeler 1+1 BEDELSİZ : Bir ürün alana aynı ürünün diğeri bedelsiz ( ücretsiz )3P: Price ( Fiyat), Pr...