30 Haziran 2011 Perşembe

‘Sadece mağaza’ yapıyor

Türkiye’de pek çok zincir mağazaya hizmet veren HCA Mimarlık’ın iddiasının altında “sadece mağaza yapıyor” olması yatıyor. HCA Mimarlık Genel Müdürü Şevki Aydın, kendi bünyelerinde bulunan metal ve mobilya atölyelerinin olmasının kendilerine önemli bir güç ve güven verdiğine dikkat çekiyor.

Dilerseniz önce sizi tanıyalım… Şevki Aydın kimdir ve HCA Mimarlık, nasıl bir fikrin serüveni?
1977 İstanbul doğumluyum. Zorunlu stajımda sevmeye başladım bu işi ve daha sonra edindiğim tecrübelerle de devam etti bu süreç. Elbette ki, inşaat, ev ve ofis dekorasyonlarında da görev aldım ama mağaza hep iyi bildiğim ve uzmanlaşmak istediğim bir alandı. Geçen yıllar ve süreç içerisinde hâlâ kalfaların ve ustaların gecekondu mantığı ile mağaza yapmaya çalışmaları bana HCA’yı kurmam gerektiği konusunda doğru zamanın geldiğini söyledi ve artık buradayım.

Sadece mağaza yapıyor olmanız önemli bir iddia. Bu konuda branşlaşmaya nasıl karar verdiniz?
Evet, İddiamız bu. Perakende sektörü günümüzde hızla büyümekte olan bir sektör... Ve bu sektörde bilinçsiz ve mağazacılık işinden anlamayan firmaların varlığı, bizi bu sektörde branşlaşmaya yöneltti. Hızla büyüyen perakende sektöründe kurallar ve alışılmış kalıplar da gün geçtikçe değişmeye başladı. Günümüzde zincir mağaza açan firmaların hızlı, kaliteli ve uygun fiyata mağaza yaptırmaları gerekiyor.  Bu şartlar altında uygun fiyatlı dekorasyon teklifleri alıyorlar fakat daha sonra yaşadıkları sıkıntılar ve aksaklıklar neticesinde işveren firmanın büyümesini yavaşlatırken prestij kaybına da neden olabiliyor. HCA olarak uygun fiyata iş yapabilmenin değil, kaliteli ve uygun fiyata iş yapılması gerektiğinin ve ancak bu şekilde müşteri memnuniyetini sağlayabileceğimizin bilincindeyiz.

Kendi bünyenizde metal ve mobilya atölyenizin olması, size nasıl bir güç ve güven veriyor?
Mağaza dekorasyonunun vazgeçilmezi mobilya ve metaldir. Ve bu yüzdende en büyük aksaklıklar bu ürünlerde yaşanır. Biz mağaza yaparken zamanla yarışır ve neredeyse 7/24 çalışırız ve bu süreçte bizi aksatacak, hızımızı kesecek hiçbir duruma yer vermeyiz. Diğer taraftan bakacak olursak ortalama olarak bir mağazada toplam rakamın yüzde 40’ını mobilya ve metal olduğunu düşünürsek hem maliyetlerimizi düşürebiliyor hem de kalitemizi koruyabiliyoruz. Bu da bize güven veriyor.

Perakendeye yönelik hizmetlerinizden bahsedebilir miyiz? Çözüm ortaklarınıza sunduğunuz ayrıcalıklar nelerdir?
Gelişmekte olan perakende sektörünün gün geçtikçe ihtiyaçları da artıyor. Değişen konseptler ve markaların birbirleri ile olan rekabetleri, dekorasyon konusunda da fazlasıyla sürüyor. Bu rekabette HCA olarak çalıştığımız markaların konseptleri ve değişen ürünlerini daha iyi teşhir edebilecekleri alternatif mekân ve stant tasarımları da sunabiliyoruz. Bu tasarımları çözüm ortağı olarak çalıştığımız markalarla bir araya gelerek alternatif fikirler üreterek ve bünyesindeki personeli gibi düşünerek tüm sorumluluklarını üzerimize alıyoruz. Çözüm ortaklarımıza sunduğumuz en büyük ayrıcalıklardan birisi de yaptığımız mağazaların şirket nezdinde garantisini vererek tüm sorunları ile ilgilenen bir firmayız. Garantimiz bittikten sonra da talep eden firmalara teknik servis imkânı vererek hiçbir aksaklığa sebebiyet vermeden 7/24 teknik servis hizmeti verebiliyoruz.

Perakendede kimlerle çalışıyorsunuz, butik çözümler mi sunuyorsunuz?
Müşteri portföyümüz ticari mekânlar, mağaza zincirleri ve kurumsal müşterilerden oluşuyor. Arow, Flo, Sevenhill,  Vimjo hizmet vermekte olduğumuz başlıca firmalar. Görüşmekte ve anlaşma yapmak üzere olduğumuz firmalar da var elbette.  HCA olarak zincir mağazalarla çalışıp ama bu mağazalara butik mağazaymış gibi ayrıcalıklı hizmet vermek, ana prensibimizdir. Bizimle çalışan her müşterimiz kendisini  “tek müşterimizmiş” gibi hisseder.

Kullanışlı, işlevsel, ekonomik

Tasarım anlayışınızı “farklı” kılan özellikler nelerdir? Örneğin bir mağazanın sizin elinizden çıktığını nasıl anlarız?
Bünyemizde profesyonel olarak iç mimar ve mimarlar çalışıyor. Açık söylemek gerekirse sırf tasarım yapmak için tasarım yapmayız. Tasarıma başlamadan önce markadan doğru bir bilgi almamız çok önemli.  Mağazada sergilenecek ürünler, hedef kitle ve mağazanın yeri gibi aldığımız bilgiler doğrultusunda hem mağazanın içinde ferah alanlar yaratıp hem de ürünlerin son tüketiciye doğru bir şekilde gösterilmesini sağlamak, diğer taraftan mağaza personeli tarafından kullanışlı ve işlevsel olması bizim için önemli.
 
Mimar ve marka arasındaki etkileşim, mağaza tasarımına neler katıyor? Kullanıcı profili nerede devreye giriyor?
Mimar ve marka arasındaki etkileşim, bilinçli markalaşmayı getirir. Markalaşmak isteyen fakat mimari açıdan mağazalarına gerekli önemi vermeyen firmalar da yok değil.  Bu firmalar yaptıkları yatırımların karşılığını alamıyorlar. Bunun en önemli nedeni, sattıkları ürünlerin sunumu ve yaptıkları mağazaların müşteri portföylerine uygun olmaması. Mimarlık firması ile çalışan bir marka büyüme hedeflerine, müşteri kitlelerine ve yaptıkları yatırımlara karşılık hedefledikleri cirolara daha net ulaşıyorlar. Ayrıca toplumumuzda mimarlık firmalarının daha pahalı olduğu kanısı mevcut... Bu teori kısmen doğru olsa bile bu işi profesyonel, satınalma gücü yüksek ve kendi bünyesinde üretim yapan ve ekonomik çözümler üretebilen firmalar da var. Bu iddialı firmalardan bir tanesi de HCA’dır.

Bir tarafta fonksiyonellik, diğer tarafta estetik ve dayanıklılık… Mağazanın dekorasyonu sırasında hangisi daha öncelikli?
Bir mağaza düşünün ferah, zarif estetik ama bu mağazadan bir ürüne dokunmak ya da yetişmek neredeyse imkânsız... Ya da tam tersi her şey elinizin altında ama sert ve küt… Sadece birini seçmek yanlış olur çünkü estetik ve fonksiyonellik bir arada olduğu zaman amacına ulaşır. Ancak zincir mağaza mantığında düşünecek olursak önemli olan mağazaların dekorasyon süreçlerini minimuma indirmemiz ve haftanın 7 günü kapanmadan yoğun bir şekilde hizmet vermesi gerekir. Bu açıdan bakıldığı zaman fonksiyonelliği bir basamak daha öne çıkarabiliriz.

Mimari proje ve iç mimari, tüketici tercihlerini nasıl etkiliyor? Mekân tasarımı ile müşteri sadakati artırılabilir mi?
Bir mağazaya gelen müşteriler elbette ki sırf dekorasyonu güzel diye gelmezler, bir mağazanın ferah, fonksiyonel ve estetik olması, müşterinin o mağazada daha fazla zaman geçirmesini sağlar. Mağazada müşterinin fazla zaman geçirmesi de satışların artmasında ciddi bir etkendir. İç mimari işte tam bu aşamada devreye girer. Bir mağazanın dekorasyonun, o mağazanın müşteri segmentine uygun ve hitap edebilir olması gerekiyor. Bu da, satılacak ürünün fiyatlarını belirler diyebiliriz. Çok iyi dekorasyonun mağazaya elbette ki etkileri ve katkıları olur. Ancak bir markada “yüzde 100 müşteri memnuniyeti sağlanır” dersek, hatta bunu kim söylerse yalan söylemiş olur.

Bu röportaj Mağaza dergisinden alınmıştır.

Popüler Yayınlar

Markente RSS

RSS Takip Et Technorati Profile Add to Technorati Favorites Besserer Pagerank Türkçe İçerikli Web Siteleri
Sitetistik